Hej!
Jag behöver lite hjälp med hur jag räknar ut virkesmängden till att byta fasaden!
Huset är en mexitegel villa och det lilla trä som behöver bytas är alltså det träet som är i "trianglarna" längst upp mot taket!!
Vi har uppskattat bredden till ca 10meter och höjden till ca 2 meter och det gånger två då, en på varje sida! så ca 20kvm meter som ska bytas!? om jag inte räknar fel!?
Vi har en vääääldigt tight budget så räkna billigt ;)
Vi kommer nog köpa virket på beijer så ni får gärna tipsa om vad som är bäst också!
Jag antar att vi kommer byta både ytterpanelen och de inre brädorna!

005.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det känns ju onödigt att måla om utan att byta brädorna i år och sedan måsta byta brädorna ändå om några år!? eller!?

Och är det lönsamt att köpa virke som redan är grundmålat eller är det slöseri med pengar!?

Tack på förhand!!
 
Hur har ni kommit fram till att ni måste byta virket?
 
Det är helt söndervittrat och sprucket och ser förjävligt ut :p
 
aha, blev fundersam eftersom ni skrev en fråga om att måla om befintligt...
 
Det var det vi hade tänkt göra från början, men sen var vi upp i ett annat "ärende" och såg att det inte såg bra ut!!
 
Eftersom "trianglarna" inte går ända ut till spets så håller inte din beräkning.

Jag uppskattar höjden vid takfot till ca 40cm. Du säger att höjd på nock är ca 2m.

Då blir det:

5 x 0.4 = 2.0kvm
5 x 1.6 / 2 = 4.0kvm
(2 + 4) x 4 =24kvm

För att minimera spillet kan man börja från mitten och arbeta sig utåt, då får du inga (nästan inga i alla fall) bitar som är längre än 0.4m.

Att köpa grundmålat sparar tid men inte pengar.

Panel kostar ca 140:-/kvm
Grundad panel kostar runt 190:-/kvm

Glöm inte att räkna in spik/skruv och ny färg/penslar/roller/fasadtäckning.

Hyra av skylift? Inte kul att jobba från stege när det blir så många kvadrat.
 
Redigerat:
Tack så mycket för dina uträkningar :)
Jag känner dock att jag måste upp och mäta ordentligt!! Men då vet jag ungefär vad jag ska räkna på per kvm!!
Färg och sånt har vi redan börjat räkna på, skylift tror jag att vi kan låna rätt billigt!!
Men det är ju klart värt att brädfodra om om det bara kommer gå på drygt 3.500:- det är ju bättre i längden!! Vi får väl jobba lite hårdare med annat så vi får in extra pengar :)
Gärna lite tips på vilket slags virke som är bäst att använda!!
Som sagt vi kommer mest troligt handla på beijer så ni får gärna länka till mest virkesvalet där :) tack :)
 
Man kan även köra med en bredare bottenbräda och ett smalare lock för att få en symmetrisk fasad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.