hej!

jag tänkte montera upp 2-4 armaturer på väggen ovanför altanen, liknande dessa
https://www.clasohlson.com/se/Utomhusbelysning-IP23/36-1819


finns nån smidig kabel ( vit) för utomhusbruk? som går dra snyggt på panelen

en tanke slog mig om det går hitta 12 volts ledlampor så kanske man klarar sig med ännu klenare=smidigare kabel.

tips?
 
Tyvärr är det det omvända som gäller. Lägre spänning kräver större kabelarea för samma effektöverföring som med högre spänning.

Hade du tänkt att armaturerna ska sitta där under längre tid så är det idé att göra en riktigt installation.
Kabelarea är min. 1,5 mm2 för fasta installationer.
 
jo det känner jag till, men det är väl inte så ofta en armatur kräver 3g1,5 eller liknande =)

men kanske finns smidiga kablar för 230 volt med. det vet ju ni bättre=)
 
tommib
EXLQ i någon form (T.ex. Drakas EXLQ Pure) fungerar väldigt bra för snygga dragningar utomhus. Utan bilder är det svårt att veta något om förutsättningarna.
 
jag får ta en bild och återkomma helt enkelt.. =) hade ingen tillgänglig nu
 
Ingen möjlighet att använda vind eller liknande för kabeldragning?
 
Stoppa i en adapter så kan du köra med G4-led, 12 V
e27.jpg
 
Ett tvåplanshus med stege och byggnadsställning, pardörr och fönster på nedre plan, eluttag kan antas nära dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade en bild, dock lite dålig för just denna fråga..
Finns 1 glasad pardörr samt 1 fönster på kedre plan som knappt syns.

jag har ett eluttag till vänster om dörren som jag tänkt utgå ifrån.
på insidan sitter även där ett eluttag med en 16mm vp rör mellan. och såklart 230 volt.

en omvandlare till 12 volt tar säkert plats gissar jag? så det blir kanske enklast med 230 v

det finns ingen möjlighet att dra uppåt som synes, däremot kan man säkert dra ned under altanen.

dock blir det en bröstlist med plåtbeklädnad ca 1 meter upp på panelen. den blir svår att passera med kablar snyggt..
 
Redigerat:
E etompau skrev:
Tyvärr är det det omvända som gäller. Lägre spänning kräver större kabelarea för samma effektöverföring som med högre spänning.

Hade du tänkt att armaturerna ska sitta där under längre tid så är det idé att göra en riktigt installation.
Kabelarea är min. 1,5 mm2 för fasta installationer.
Fast en någorlunda normal LED lampa drar en ström som närmast är försumbar ur kabeldimensions synpunkt. Så OM man kör med 12V och kanske 5 - 10W, så behöver man inte 1,5 kvmm.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast en någorlunda normal LED lampa drar en ström som närmast är försumbar ur kabeldimensions synpunkt. Så OM man kör med 12V och kanske 5 - 10W, så behöver man inte 1,5 kvmm.
Så är det ju.
 
såg ni att jag uppdaterade texten till bilden? =)
 
tommib
Eftersom du har liggande panel ser jag inte svårigheten alls. Gå med kabel av lämplig sort, t.ex. tidigare föreslagna Draka EXLQ Pure (finns på t.ex. Bauhaus) på sponten. Då kommer du också in bra i armaturen eftersom den där sorten brukar vara gjord för montering på rörutlopp och således vara svår att ansluta utanpåliggande kabel snyggt till. Du går i samma "mellanrum" längs hela fasaden och monterar en kopplingsdosa på lämplig plats för matningen. Måla in kabeln. Det är inte säkert att det är optimalt att mata från uttaget ute. Nya rekommendationen är att strömbrytaren till utebelysningen ska vara inomhus så det kanske är lättare att gå från en dosa inne. Det kan man inte veta utan att vara på plats.
 
stort tack tommib

ungefär så jag tänkt.
hur fäster jag kabeln snyggast i panelen?

jag hade gärna haft en strömbrytare inne.

och jag har förberett med kopplingsdosa på insidan väggen, har bara en vanlig 3g1,5 genom vpröret i väggen och ett utomhusuttag.

jag gissar då att det blir en kopplingsdosa på utsidan, men jag vill gärna ha ett uttag med, gissar att det finns kombinerade, alternativt får man montera dem intill varandra.

sedan kabel rakt upp till armaturen, kan man grena av denna kabel i själva armaturen och gå vidare till 2 armaturer till vänster och 1 till höger? eller krävs det (fula) kopplingsdosor bredvid armaturen
 

Bästa svaret

tommib
Troligen är det svårt att grena av inne i den armaturen till så många kablar. Max 2 är min gissning men i värsta fall tar den bara en kabel (= en kopplingsdosa per armatur).

Du bör byta din 3G1,5 till en 4G1,5 för att kunna tända/släcka belysningen oberoende av uttaget.

Snyggaste infäsningen i panelen är väl klammer typ TKK men det är lite pyssligt att montera utan ett riktigt verktyg. Vanliga spikklammer typ TC är fula som stryk och skriker hempul.

Vid själva uttaget kan du i ett vettigt* uttag koppla över så om du sätter uttaget rakt över rörutloppet kan du fortsätta med kabel till armaturen därifrån och koppla över tändtråden på en av plintarna (samt nolla och jord på själva uttagets plintar).

*min rekommendation här är Schneider Aqua Stark, ett utmärkt uttag som är nätt men ändå lättarbetat.

För att helt undvika kopplingsdosor kan du, om det går att koppla över i armaturerna (men bara två kablar), dra upp två kablar från uttaget. Då drar du en till höger och en till vänster. Det ser lite konstigare ut vid uttaget men du behöver ingen kopplingsdosa ovanför att grena av i. Jag skulle överväga att ta en nätt kopplingsdosa och måla den i samma färg som fasaden.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
utmärkta svar!

man ska inte hempula med el, men detta bör jag klara av känns det som. särskilt efter denna förklaring!

då blir det en 4g1,5 såklart så jag får med mig tändtråden =)

sen ett nytt uttag av det du rekommenderade, aqua stark.

och som du skriver hade jag faktiskt tänkt, att dra upp 2 kablar från dosan/uttaget. 1 för serva 2 larmaturer

men jag ska undersöka vilka armaturer som finns, de jag länkade till från classeO var bara utseendet jag var ute efter. finns säkert bättre (dyrare) med fler kopplingsplinter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.