Håller på att renovera huset. Har bytt fasad/tilläggsisolerat mm....har nu bytt hängrännor och ska sätta underspikning
vilket det inte har varit på huset förut. Det jag "velar" om är vart jag ska placera spottarna??...lägger upp en bild på husritningen..hoppas någon kan råda mig...har tänkt mig 4st till vänster om bron och 2st till höger...
tack på förhand
/
M
 
  • fasadbelysning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Tänk på att inte sätta spotarna över fönstren utan emellan. Blir störigt inifrån.
Mvh
Carina
 
men blir det inte "konstigt" när spottarna inte hamnar på jämna avstånd ute då?:D
/
M
 
Finns ett hus i vårat område som har spottar mellan fönster, alltså inte ovanför (om jag nu minns rätt), och det ser inte alls konstigt ut. Skall försöka gå förbi någon dag å kolla hur deras spottar sitter......
 
Lånar tråden....

Blev oxo sugen på att sätta spottar. Men vad skall man tänka på, finns det något minimiavstånd till taket som måste följas?
Om så är fallet, finns det någon "kupa" man kan sätta ovanför spotten för att komma runt detta?
Vi har väldigt snålt med avstånd till taket, så vi skulle behöva någon slags "kupa".
Försöker komma med en bild på taket senare. Kom på en sak till, jag har "sneda" takstolar, kan man bygga om det på något sätt? Typ sätta kilformade klossar på varje takstol, så att det förblir rakt? På dessa klossar fäster man ju bräderna där spottarna skall sitta.

MVH Patrik
 
har varit o köpt spottarna idag. Någonsom har något konkret förslag på skissen vart jag bör placera dessa?
/
M
:D
 
behöver förslag fort...måste upp med underspikningen:(........
/
M
 
Hej!
Som moc sa, sätt inte ovanför fönster, utan "emellan", försök å få det så symmetriskt som det bara är möjligt, går det inte så får man kompromissa.....

Vart köpte du spottarna?
 
finns på classe men jag köpte av lokal elfirma...samma spottar..:D..finns i trepack och löst...
/
M
 
Lägger upp lite bilder på vårat hus. Kan man öht sätta spottar? Ser trångt ut!

Bild 1. Framkant takstol ca 7 cm upp till taket.
Bild 2. Sidovy takstol.
Bild 3. Sidovy takstol.
Bild 4. Bakkant takstol ca 10 cm upp till taket.
Bild 5. Vy underifrån.

Om det går att sätta spottar, skall man välja sedvanlig halogenbelysning eller skall man välja LED? Är det någon skillnad på själva "ljuset"?
 
  • Bakkant.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Framkant.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sidan-1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sidan.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Under.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej trojlee!
Jag tog en runda idag till huset å kikade.
De hade satt spottarna på jämna avstånd, på ett ställe hade de hamnat ovanför ett fönster, men det var troligen ett fönster in till hallen, så det gör antagligen inget, bättre där än in till tex vardagsrum.
 
Trojlee, kollade hos classe, har de verkligen spottar för utomhus bruk? Jag hittade då inga.......
 
Är du färdig med projektet? Kan du isåfall lägga upp bilder?
 
tja!
tog en bild idag....dock så är det svårt att få en bild på alla spottar lysandes då det är ljust dygnet runt här i norr ännu:D...men det kommer en sådan bild senare....
 
  • spottarNy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.