Kommunen har beviljat bygglov för en åtgärd på en kontorsfastighet utan att höra oss som sakägare vilket inte är ok om åtgärden strider mot detaljplanen.

Entrén under tak, som är placerad på prickmark, skall byggas igen och byggnadens bruttoarea utökas, dock inte byggarean.

Jag undrar därför om en fasadändring på den del av en byggnaden som ligger på prickmark är att anse som en avvikelse från det ursprungliga lovet där byggnation på prickmark en gång antagits som en liten avvikelse.

Arkitektoniska ritningar och foto av kontorsbyggnadens entré som ska byggas igen, markerad i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Byggnadsarean kommer som du säger inte att öka eftersom den prövades vid tidigare lov och en avvikelse godkändes då. Jag skulle göra bedömningen att det rör sig om en fasadändring och inte se det som en ytterligare avvikelse utan endast som en ändring av fasaden. Det är troligen därför kommunen inte har skickat ut grannyttrande under handläggningens gång. Även om ni inte blev hörda har ni ändå möjligheten att överklaga beslutet om bygglov. Påverkar ändringen er mycket? Vad har er kommun för förklaring till att ni inte blivit tillfrågade?
 
Redigerat:
  • Gilla
Jjjonas5420 och 2 till
  • Laddar…
Jag hoppas din nyfikenhet (TS) i olika trådar ang bygglov är för att lära...
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
All förändring som innebär att den där stolpen tas bort är bra.

Är det att någon utökar boytan med ett par meter, eller att du får lägenhetshotell som granne som är problemet?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
@MetteKson kommunens förklaring är samma som du anger, att det rör sig om en fasadändring och att det då inte ska ses som en ytterligare avvikelse.

@Jonatan79 ja, det kan man väl säga. Det är för att lära sig tillräckligt mycket för att se om det skulle vara lönt att överklaga beslutet.

@Hep Problemet är att jag inte är så sugen på en loftgång med 6 lägenheter vänd mot min fastighet, entrén i sig är inget problem men om det skulle vara en saklig grund för överklagan så är det det jag får jobba med.
 
Det där hörnet lär knappast påverka om loftgången kommer eller inte. Fast visst kan du överklaga alla detaljer du kan hitta för att jävlas och för att försena bygget om det känns bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.