Hej,

Jag önskar att ändra min garageport till en vanlig ytterdörr och ett fönster.

Vi bor i ett radhus och i vårt område har några grannar redan gjord samma förändring. Jag tog kontakt med en granne för att höra om hur han genomförde detta . Han berättade hur han gjorde plus gav mig arkitektritningen och nu undrar jag om jag kan använda samma ritning. Alla detaljer är identiska, och det enda som behöver ändras är texten. Är det lagligt?

Tack på förhand.

Med vänliga hälsningar,
 
Det är helt lagligt ur själva bygglovsperspektivet. Se bara till att ändra fastighetsbeteckningen o annat relevant. Det jag tänker som skulle kunna bli knas är om den som ritat grannens ritning (om det är någon annan än grannen vill säga) inte skulle ge sitt godkännande till ”återanvändningen” pga. Upphovsrätt. Kanske är värt att kolla upp :)
 
  • Gilla
Emi95 och 1 till
  • Laddar…
L Lagerviskan skrev:
Det är helt lagligt ur själva bygglovsperspektivet. Se bara till att ändra fastighetsbeteckningen o annat relevant. Det jag tänker som skulle kunna bli knas är om den som ritat grannens ritning (om det är någon annan än grannen vill säga) inte skulle ge sitt godkännande till ”återanvändningen” pga. Upphovsrätt. Kanske är värt att kolla upp :)
Nog kan man ändra utformningen på tex dörren med ett streck som en sparkplåt, då skiljer sej ju ritningen från grannens och saknar 'verkshöjd'
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det verkar som att vad vi amatörer skulle uppleva som rätt små personliga särdrag som återfinns i en byggnads ritning ger den upphovsrättsligt skydd:

https://lagen.nu/dom/nja/1998s563

Å andra sidan är väl risken att upphovsmannen får reda på detta ungefär noll. Ritningen finns ju bara hos byggnadsnämnden.
 
  • Gilla
Emi95 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.