Hej,

Vet att det redan finns tusentals trådar om detta ämne, man jag känner verkligen att jag behöver vädra lite på detta eminenta forum för att hitta rätt i djungeln.

Vi har precis fått vårt hus stomrest och är nu i färgväljarstadiet. En sak vet vi redan; vi vill ha ett vitt hus.

Först tänkte vi ta 0502-Y men upplevde det lite gulaktigt och det gillade vi inte alls. Då bestämde vi oss för 0500-N men nu i efterhand har jag hört en hel del om att det kan bli FÖR vitt, och i vår öppna soliga tomt kanske det blir nästintill obehagligt en solig dag.

Så, då var jag runt i området lite och hittade ett vitt hus jag tyckte inte hade så där våldsamt starkt vit färg, men som ändå inte kändes gul.... Knackade på och frågade (såklart!) och det visade sig att dom hade målat med 1002-Y, det vill säga samma mängd gul som i den jag inte gillade, men mer svart vilket möjligen "dödar" den gula tonen lite (rätta mig gärna om jag har fel här?)

Det huset ser verkligen "vitt" ut för mig, men jag är ändå orolig att jag ska få för mig att det är för mörkt vitt - samtidigt oroar jag mig lite över hur det blir vid fönster etc, dom sitter ju redan på plats och eftersom jag inte gjort något "val" av färg på elitfönstrena som ingick i huset så misstänker jag att dom är målade i 0502-Y - men detta vet jag faktiskt inte med säkerhet, då det inte står specifierat i min köporder. Det står bara "vita elite-fönster"

Nu är jag mer förvirrad än nånsin!!!

Vol
 
Risken finns era fönster ser gula ut om ni väljer en annan vit kulör, skulle kanske funka med 0501-y.

Sedan är frågan om huset kommer att upplevas "gult" om ni tar 0502-y, de största skillnaden ser man ju bara om man jämför med något på nära håll.
 
MB77 skrev:
Risken finns era fönster ser gula ut om ni väljer en annan vit kulör, skulle kanske funka med 0501-y.

Sedan är frågan om huset kommer att upplevas "gult" om ni tar 0502-y, de största skillnaden ser man ju bara om man jämför med något på nära håll.

Ja, det är lite det jag oroar mig för - och då kände jag att möjligen 1002-Y skulle kunna vara en lösning. Även om den har lika mycket gult i sig som 0502-Y så upplever (iallafall jag) den som att den inte är det minsta gul alls, möjligen för andelen svart tar död på det gula i den?

Vol
 
Fuck it. Nu är det bestämt, jag kör på 1002-Y - bära eller brista.. :)
 
det går ju att provmåla runt ett fönster :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.