Vi håller på och renoverar fasaden på vårat hus från 1884.
Det är stående timmerstomme med pärlspont utanpå. Det är även tilläggsisolerat utvändigt samt panel med plastfärg som vi nu håller på att ta bort. Huset är även isolerat invändigt och vi tror nu att det räcker med invändig isolering.
Tanken från början var att reparera pärlsponten som sitter men det visade sig dels att den var i så dåligt skick så det mesta måste bytas ut samt att det inte går att få tag på exakt det måttet på så kort tid som vi behöver...Vi har nu köpt likadan pärlspont men lite smalare. Frågan är kan vi slå på den direkt på den gamla pärlsponten utan luftspalt? Jag skulle helst vilja ha den gamla kvar under som extra vindskydd. Den gamla är ju spikad direkt på timret och det fungerar ju men det kanske är skillnad på att spika direkt på timmer där kanske luften kan cirkulera bättre än om man spikar direkt på panelen.
Snälla hjälp - fort
 
Det borde ju inte spela någon roll, panelen blir ju så att säga bara tjockare ...

Jag har panel spikad på panel på mitt hus, dock inte på hela.
 
OK, tack.
Jag tror vi kör så - men det vore ju trist om panelen ruttnar....fast i och för sig så målar vi ju med linoljefärg så träet kan ju andas
 
Under de ställen där panelen låg direkt på timmret på mitt torp, kunde timmret vara i riktigt dåligt skick... Jag skulle nog haft en minimal luftspallt om detta är möjligt.

(Försök titta under befintlig panel:) )
 
Luftspalt bör finnas någonstans, beroende på hur vatten kan ta sig in under i konstrktionen måste det också kunna ventileras ut/torka upp. Jag hade nog reglat om tvärgående reglar typ läktstorlek så är det ju inget snack. Det är i sammanhanget inget stort jobb.
 
OK....Under den befintliga panelen finns ingen luftspalt och timret är i gott skick, men det kanske blir annorlunda när det är timmer? KAnske att det ventilerar liet eftersom det finns springor i timret...
 
Nu hittade jag ju i Så renoveras torp och gårdar att förr när de hade panel så hade de panel - vindtät papp - panel, då borde det ju gå utan luftspalt. luftspalten hade de inåt mellan isoleringen och panelen...
 
En jag känner satte stående panel nertill ca en meter högt och kunde på så vis frigöra friska panelbrädor och reparera resten av panelen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.