Hejsan!
Vi ska byta fasad till sommaren och jag har lite funderingar som jag hoppas någon av er kan lämna lite reflektioner angående.

Idag är ytterväggens konstruktion följande, inifrån och ut.
-Tretex
-Råspont
-Stomme (spån)
-Brädvägg
-Tretex
-Papp
-Luftläkt
-Eternitplattor

Min tanke är att vi ska plocka ner eternitplattorna och läkten.
Sedan sätta utegips på tretexen.
Sätta upp fasadisoleringsskivor.
Luftläkt.
Brädfodring.

Det jag är osäker på är den utvändiga tretexen.
Hur funkar det om jag skruvar utegips på den? Blir det stumt nog för att hålla uppe den nya träfasaden eller är den såpass mjuk att dess rörelser kommer ställa till problem?
Ska man försöka riva ner tretexen så att brädväggen kommer fram och sätta gips+fasadskivor därifrån istället?

Skulle vara kul att höra vad ni tror och tycker om detta.

Mvh H
 
Jag förstår inte vitsen med att sätta gips ?? Jag skulle satt isoleringen mot tretexen, utan papp mellan förstås.
Man vill ju ha isoleringen så obruten som möjligt, tretexen är ju en isolering, och lämpligtvis lägger man ytligare isolering direkt mot den.
 
  • Gilla
HarDrev
  • Laddar…
Vi skall göra en tillbyggnad innan fasadbytet, på denna har vi valt utegips för att bl.a. göra stommen stum under byggandet.
Tanken är då att även fortsätta med utegips runt hela huset. Vi försöker göra huset så ljudtätt som möjligt och valde därför utegips istället för vindpapp.
Jag håller med dig om att det nog skulle vara smartare att ha de två isolerande skiten emot varandra.
 
Rickard.
Förstår inte heller riktigt gipsen, känns som en onödig utgift. Jag hade beroende på skicket på tretexen lämnat den eller rivit den och börjat med vindduk sen fasadskivor. Är tretexen väldigt fin och tät kanske man kan tänka sig att låta den göra vindskyddet men det är en liten besparing då vindduk är billigt.

Oavsett vilken lösning så ska läkten sitta fast i mer än bara tretexen.
 
Redigerat:
Rickard. Rickard.ag skrev:
ag hade beroende på skicket på tretexen lämnat den eller rivit den
Avser "skicket" då huruvida den blivit utsatt för fukt eller inte?
Finns det fler tecken på tretex av dåligt skick?
 
Rickard.
Dåligt skick menar jag att det typ lossnar bitar ur den när ni börjar jobba.
 
Ja okej.
Pratade med en lokal snickare nu, han tyckte att jag bara skulle sätta tilläggsisoleringen på det befintliga tretexlagret och sen fasad. Fasadskivorna utgör tillräckligt vindskydd enligt honom, men som du säger Rickard så är ju vindduk billigt.
 
Rickard.
Lite delade meningar om det och olika budskap från tillverkare till tillverkare. Jag är defintivt inget facit men är tretexen hel och fin så borde den också hjälpa till att vindtäta och då kanske det är onödigt.
 
  • Gilla
HarDrev
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.