Vi ska välja färg på vårt nya hus. Det är ett 1,5-plans med kupa på framsidan över entrén. Vi är överens om att vi vill ha det vitt och grått i varma toner (Vit fasad med gråa detaljer). Jag har hela tiden varit inne på att ha röda dörrar till detta för att få en färgklick. Tycker att engelskt rött är så snyggt. Nu är det ju även så att huset måste ha röda tegelpannor på taket.
Nu till mina frågor:
1. Passar det att ha röda dörrar och röda tegelpannor eller är det bättre med vita?
2. Någon som har tips på toner som passar ihop, alltså vitt, grått och engelskt rött.
Tacksam om ni delar med er av era erfarenheter!
 
Håller med dig om färgerna, de är jättesnygga tillsammans. En annan färg att tänka på är kanske blått, det brukar bli snyggt. Tycker att du ska ha en färg med blickfång på dörrarna iallafall.

Är det bara dörrarna som du vill måla, alltså inte fönster? Om det bara är dörrarna som ska målas så tror jag inte att du behöver tänka på takteglets färg så mycket. Det tror jag iallafall, men sist jag kollade så var jag inte målare...
 
Har precis rest vårt nybyggda 1 1/5 planare på 170m2 med kupa över vår entre. Huset är grundmålat helt vitt och har röda dörrar och fönster. Vi valde en röd färg på tegelpannorna som säkert har något nummer men kallas "högrött". Vi tycker själva det blir kanon.
maila för bilder
 
Vi har valt precis så, äggvit fasad, vita fönsterspröjs röda dörrar men dörrarna blev tyvärr allt för skrikiga med denna röda färg 3070-y90r
någon som vet färgkoden till engelsk röd?
 
Nithin skrev:
Engelsk röd.. relativt löst begrepp..

Med ligger kring S5040-Y80R och S4050-Y80R


S3070-Y90R!!  :surprised:
Ja det där är ett elände. Vi har provmålat tre fyra kombinationer för att hitta rätt - till slut gav vi upp. Nu blir det antagligen en dörr oljad träyta istället (teak).

Jag tror dock att den engelsröda passar toppen till ett gråvitt hus. Angående takpannorna så anser jag att det inte finns en koppling mellan färgen på dörren och takpannorna. På taket ligger tegel och det gör det oavsett vad man har för dörr....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.