Jag håller på med ett förråd, kallförråd.

Vill ha stående panel som fasad men inte någon lockläkt. Hur får jag det vindtätt?

Har jag asfaboard bakom eller ska jag köra någon form av stående spontad fasad?
 
Spontad panel med vindskyddspapp bakom.
 
Tänker att den där vindskyddspappen kommer gå sönder ganska snabbt i ett förråd med krattor skottkärror cyklar mm?
 
Cheesen
D Derbyboy skrev:
Tänker att den där vindskyddspappen kommer gå sönder ganska snabbt i ett förråd med krattor skottkärror cyklar mm?
Sätt plyfa elller osb på insidan... då blir förrådet dessutom vridstabilt. (det blir det inte med bara reglar och panel)
Bonus får du dessutom att det blir enkelt att sätta upp krokar, hyllor och liknande för ordningen skull
 
  • Gilla
Johan Fraxinus och 2 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Tänker att den där vindskyddspappen kommer gå sönder ganska snabbt i ett förråd med krattor skottkärror cyklar mm?
Jag trodde du menade utvändigt
 
Ja men då blir ju vindskyddspappen på insidan med krattorna.
 
Vad tror ni om omvänd lockläkt. Blir ju enklare att byta (vid skador) än spontat panel?
 
  • Illustration av omvänd lockläktspanel, där panelbrädorna monterats över läkt för att ge en fasad ett annorlunda utseende och underlätta vid byte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Derbyboy skrev:
Ja men då blir ju vindskyddspappen på insidan med krattorna.
Jo, sätt byggskivor där.
 
Ja de va en bra ide med byggskivor av @Cheesen
 
D Derbyboy skrev:
Vad tror ni om omvänd lockläkt. Blir ju enklare att byta (vid skador) än spontat panel?
Jag tror att den är svårare att montera än vanlig lockläktspanel
 
D Derbyboy skrev:
Vad tror ni om omvänd lockläkt. Blir ju enklare att byta (vid skador) än spontat panel?
Enklast är spontad panel som du INTE målar med täckfärg, använda slamfärg eller tjärfärg så slipper du riskera att byta rutten panel...
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Lockläktspanel är väl traditionell fasadbräda och sedan ett lock över skarven typ 34x45, det vill jag inte ha.

Jag villa ha planka springa (1 cm) och sedan planka
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Enklast är spontad panel som du INTE målar med täckfärg, använda slamfärg eller tjärfärg så slipper du riskera att byta rutten panel...
Har du en länk till någon sådan panel som duger till fasad.
 
Ja den där plankan gillar jag!

Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.