Har fått en del påväxt på fasaden (bild). Provade medlet ”Den tar”, men det var helt verkningslöst även om jag penslade på det…jag vill helst undvika att behöva skydda fönstren så vill inte använda medel som jan skada rutorna någon som har tips?


Husvägg visar fuktfläckar, brun fönsterram, vattenslang, delvis synlig gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Det är alger och lavar. Det finns två vägar att gå:

1. Du köper ett av de många medlen med en katjonisk detergent i som dödar dessa celler. De går omedelbart från grönt till brunt. Sen får sommarens sol med sitt energirika ljus bleka bort det. Jag har använt Nilfisk Roofcleaner men det finns alla möjliga produkter med liknande kemi.

2. Du använder Klorin, t ex 20% lösning. Det bleker på några timmar om du sprutar på det en vindstilla fuktig kväll. Klorin ger nog stänkfläckar på fönstren så de lär behöva täckas.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Brukar använda Jape Grön Fri eller Prick Fri beroende av påväxt.
Ser ut som det är mestadels alger och då Grön Fri.
Väntar några dagar och sedan tvättar jag med deras Underhållsvätt.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Brukar använda Jape Grön Fri eller Prick Fri beroende av påväxt.
Ser ut som det är mestadels alger och då Grön Fri.
Väntar några dagar och sedan tvättar jag med deras Underhållsvätt.
Hur gör du med fönster? Behöver de täckas? Hur för du på medlet? Jag tänker mig pensel eller roller. Och sen spola av efter ett par dagar? Eller måste man ”skura”?
 
S sepani skrev:
Hur gör du med fönster? Behöver de täckas? Hur för du på medlet? Jag tänker mig pensel eller roller. Och sen spola av efter ett par dagar? Eller måste man ”skura”?
Jag sprutar på med tryckspruta. Och Underhållstvätt skurar jag med borste som har teleskopskaft och vatten anslutet till skaftet. Behöver inte täcka fönster då du direkt skurar Underhållstvätten och kan skölja även fönster,
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.