Hej!

Var och kollade på ett hus här om dagen och vi är helt sålda på det. Precis vad vi letat efter i snart ett år.

Det enda i besikningsprotokollet som gör mig lite nervös är fasaden. Huset är byggt 77. Man har lagt panelen direkt på utegipset.

Besktningsmannen skriver:

"Huset är grundlagt med betongplatta på mark.
Fasadpanelen under ett fönster åt sydost togs bort för kontroll av ytterväggskonstruktionen. Se bilden.
Det noteras att luftspalten är bristfällig så att utegipsen ligger mot fasaden. Missfärgningar noteras på gipsen (Se fasad utvändigt). Syllen består av tryckimpregnerat virke och ligger på en mineralullsremsa.

Fuktkvoten i syllen mättes till mellan 8-10 %. Ingen avvikande lukt kunde kännas från provhålet.

Det finns risk för mikrobiell tillväxt om den relativa fuktigheten (RF) i luften är över 75 %, vilket i gran- och furuvirke motsvarar en fuktkvot (FK) på ca 17 %. Vid byggandet av befintlig golvkonstruktion
förekommer ofta syllkonstruktioner både i ytterväggar och i mellanväggar som utförts med ett felaktig fuktskydd och som även ibland är rötskyddsimpregnerade. Om detta förekommer i befintlig golvkonstruktion riskerar syllkonstruktionerna på grund av naturlig fuktpåverkan från mark att drabbas
av fuktskador och om de är rötskyddsimpregnerade även avge obehaglig lukt. Detta i sin tur kan leda till mikrobiella skador som kan resultera i att mikrobiell lukt och om det är impregnerade syllar även en kemisk lukt sprids till boendemiljö."


vagg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är inte överdrivet nervös. Besikningsmannen säger ju inte om det är fukt i gipsen eller ej. Men nämner fläckar och att det inte luktar något. Jag upplever det som att han känner att det inte är någon fara på just detta stället Om gipsen varit blöt borde väll även syllen ha högre värden?

Han rekomenderar en noggrannare kontroll.

Vad säger ni? Är detta en dealbreaker?
1. Behöver jag vara rädd att det är allvarliga skador?
2. Finns det risk att det gått fukt i den bärande konstruktionen innaför gipsen. Är det katastrof i sådana fall?
3. Skall jag vid budgivning ha en klausul om att jag vill låta besiktiga fasaden innan vi skriver på vid vinnande bud. Med risk att säljaren väljer någon annan?
4. Jag kan tänka mig att ta av träfasaden och sätta tilbaka den med en luftspalt. Är det helt galet tänkt? Hur mycket av fasaden kan man räkna blir förstörd? Behöver man måla efteråt?
 
Redigerat:
S
det har ju varit blöttt på gipsen.
dock isoleringen fin ut
och syll ser fin ut
Behöver man låda efteråt? vad för låda?
lika gärna byta bräder. blir inte fint när du spikrensar panelen
 
S
ser inte att det är en tryckt syll.
kanske är andra stätten än på bilden
 
Måla skall det vara. Inte låda. Ändrade i texten.

Så vad tror du om gipsen? Att den varit våt kan vi ng vara överens om. Men det verkar ju okej nu.
 
S
jag skulle byta den också.
gipsen blir gammal.
dock kan man ju göra helt sätta någon textil
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.