Hej
Behöver man fasa av kanten på spånskivor och gipsskivor vid skarven?

Och i sådana fall hur mycket?

Gipsskivorna är ju förberedda på två sidor, men då det är högt till tak på vissa ställen, måste de skarvas.
Spånskivor är ju inte förberedda på någon sida och dessutom lite hårdare att fila ner.

Jag antar att syftet är att spacklet ska komma in i skarven?

//Stocken
 
Jepp.
 
Det är när man fasar skivorna på kortsidan man upptäcker kvalitetsskillnader mellan gipsskivorna. Har kört norgips, danogips och byggmaxgips. Vinnare är solklart danogips.

Hur fasar ni skivor. Jag kör med kniv. Raspen river för mycket i pappret.
 
byggmaxgips är helt klart uslast kvalitet, för mycket luftbubblor i den (dock har den senaste batchen fixat till de "runda" försäkningarna... är kantigt igen = bra...)

kör med "mattkniv" eller vad det heter, men utbytbara blad...

rasp är som du säger för våldsam, river upp pappret :/
 
byggmaxgipsen har också en tendens att paja när man skruvar för nära kanten - så är icke fallet med Danogips.

Nåja, Byggmaxgips köper man för prisets skull - inget annat.
 
Kniv eller "surformer"
 
  • Gilla
patake
  • Laddar…
Intressanta synpunkter om olika gipsskivor.
Är det någon som har spacklat skarvar på spånskiva?
Eftersom de inte är tunnare i kanten borde det väl bli en liten upphöjning där spackel och remsa ligger?

Är det någon skillnad på olika märken och typer av spackel?

//Stocken
 
dum fråga, men varför ska du spackla spånskivor? Har du spånskivor som ytskikt, och isåfall varför?

AndersG: vad är en "surformer" ??? fick bara tre träffar på Google - ingen känns som rätt sak...
 
Fasting65 skrev:
vad är en "surformer" ??? fick bara tre träffar på Google - ingen känns som rätt sak...
Det är en sorts rasp med utbytbara blad. Mycket effektiv och rekommenderas! Du kan se en sådan på denhär sidan: http://www.dinbyggare.com/artiklar/artikel.asp?docid=218
 
Jahaja, en SÅDAN...

Det var en sån jag menade när jag nämnde att rasp förstör pappret....
Den funkar förvisso bra när man hyvlar en kant rakare efter man kapat en skiva.

 
Smurf heter det ;D
 
Varför spånskivor frågade Fasting65.
Jo. det gäller bara ett par väggar där jag vet att det ska hängas upp element, gardinstänger lampor etc. och då föredrar jag att skruva i spånskiva.
Övriga väggar och tak blir gips.

Ja, jag är medveten om att jag får måla en extra gång för att inte få olika struktur på färgen.
Och kanske större risk för sprickor.
Eftersom detta är ett hus från 1800-talet finns det nog en risk att det rör sig så mycket att det spricker även där det är gips.

//Stocken

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.