Hej!

Har ingen spänningsprovare och är nu lite nyfiken på vilken färg kablen till Nolla rep. Fas hade förr i tiden ( -60 talet ). Har en gul och en grön kabel. Ska förbereda för vår elektriker som kommer i veckan med att dra fram kablar till belysning och trafo. Någon som har en aning ???
 
Detdär med färgerna kan man inte lita på. I synnerhet om det är en gammal installation. Vem vet hur många som har varit där och pillat. ::) ;D
Säkrast är att mäta fram det. Är du väldans nyfiken, kan du ju öppna centralen lite försiktigt och kika där. ;)
 
Före 70-talet använde man svart som neutralledare, vit som fasledare och röd som jordledare. Grön och gul (inte grön/gul) användes förr som tändtrådar.
 
Är du väldans nyfiken, kan du ju öppna centralen lite försiktigt och kika där.
Riktigt SÅ nyfiken är jag inte ;D

Nej det får väll vår kabeltattare luska ut ;D
 
Gutte skrev:
Nej det får väll vår kabeltattare luska ut ;D
:surprised: Vi får hoppas att han inte läser detta, för då blir det dyrt. ::) ;D
 
CyberStoffe skrev:
Före 70-talet använde man svart som neutralledare, vit som fasledare och röd som jordledare. Grön och gul (inte grön/gul) användes förr som tändtrådar.
Ska man vara helt korrekt så kan man i stort sett bara säga att det inte fanns någon rikstäckande standard förr.

Jag har sett röda faser i en installation. Jag har sett en svart fas och två vita - en nolla och en jord, i en annan installation. Jag har sett svart fas, vit nolla och röd jord.

Fast om en ledare är röd så är den oftast jord, men sånt får man aldrig tveka på -> mät eller titta. Vad som är fas eller nolla spelar (väl ?) ingen roll om man ska koppla in en trafo till halogenlampor eller så, om det nu inte är så att något nätfilter eller liknande är avsett att ha fas och nolla rätt kopplat.

Gul och grön, och inget mer, säger bara att du har underliga färger :)
 
Har tittat lite på mina gamla installationer (svart-vit-röda), och vid brytare verkar det inte vara riktigt konsekvent gjort.

I vissa fall är det nollan som är dragen via brytare och i vissa fall är det fasen. Spelar det i praktiken någon roll, och vad säger reglementet?

Mvh
Pagge
 
Fasen skall alltid brytas vid en strömbrytare. Svarta nollor har jag i mitt yrkesliv aldrig upplevt så det måste vara en isolerad företeelse. Vit var däremot vanligt som noll förut.
 
Usch nej, lita aldrig på färgerna.
I mitt hus var röd = fas, svart = nolla, tändtrådar och eventuell jord alla möjliga.
Men sedan var han som gjorde kopplingarna på 60-talet
svagströmselektriker också, enligt grannen.
röd = plus, svart = minus.
såklart.
Huva!
 
Mycket underligt. Jag har jobbat som elektriker i 10 år och inte sprungit på en svart nolla än vad jag kan komma ihåg.
 
På tal om kabelfärger, vad använder man för färg på tändtrådar och mellantrådar, enligt senaste standard?

Läste någonstans här på forumet att vit kunde användas som tändtråd. Men om man t.ex. har en 3-polig brytare, vilka fäger använder man mer? Eller använder man tre tändtrådar av samma färg?
 
Brun och vit brukar vara de färger man använder som tändtrådar.
 
Brun är numera fas och skall således inte användas.
 
Erik_D skrev:
Brun är numera fas och skall således inte användas.
Hur gör man då vid komplettering av anläggning byggd med "gamla färgvalet" (svart som fas och brun eller vit som tändtråd)? Om man skall följa nya standarden map färger så kommer anläggningen innehålla delar där brun är tändtråd och delar där brun är fas vilket ger förväxlingsrisk.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.