Skulle vara intressant att diskutera med folk som inte sticker huvudet i sanden och intalar sig att "ny teknik som inte finns, men som ska komma" ska lösa att vi efter 2045 ska uppnå negativa utsläpp. Eller när oljan börjar ta slut för den delen.

Att ersätta fossil energi med förnybar, och dessutom föreställa sig en växande ekonomi, är varken möjligt i praktiken eller teorin om ingen magisk teknologi kommer uppfinnas inom kort.

Jag tycker iaf att det verkar sunt att de kommande 20-30 åren förbereda sig för en livsstil där jag inte är beroende av tillgången till el. Den kommer antagligen varken vara särskilt tillgänglig, eller billig, när tillgången börjar sina.

Sugen att diskutera någon? :geek:
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Näe, faktiskt inte.
 
B Bossesv skrev:
Näe, faktiskt inte.
Ändå gör du det :cool:(y)
 
Tja, hur snäv ska tråden vara?
Ska man t.ex. diskutera att efterfrågan på ensliga vedeldade torp med egen brunn kommer att öka, och att man gör klokt i att köpa på sig ett sånt nu (eller flera, för att sälja dyrt sen...)
Eller att samhälle i kaos leder till "den starkes rätt" att ta det man behöver med våld? (Isåfall lär ens preppade torp bli plundrat och övertaget att något våldsamt gäng, så då är det tvärtom en dålig investering).
 
El kommer nog att finnas, men dyrare än den är idag
 
B b8q skrev:
Tja, hur snäv ska tråden vara?
Ska man t.ex. diskutera att efterfrågan på ensliga vedeldade torp med egen brunn kommer att öka, och att man gör klokt i att köpa på sig ett sånt nu (eller flera, för att sälja dyrt sen...)
Eller att samhälle i kaos leder till "den starkes rätt" att ta det man behöver med våld? (Isåfall lär ens preppade torp bli plundrat och övertaget att något våldsamt gäng, så då är det tvärtom en dålig investering).
Känn dig fri. Men du sätter fingret på det som jag tror är en stor orsak till att de flesta hellre sätter skygglapparna på. Och säckar systemet ihop så blir ju det mesta irrelevant att diskutera, för antagligen får den lilla familjen som flyttat ut i idyllen för självhushåll, inte ha sitt lilla paradis ifred särskilt länge.

Men fler borde tänka på de här sakerna nu, medans vi kanske kan bromsa effekterna. Men just nu verkar ju mainstream bara vänta på att man får börja flyga till Thailand igen.
 
P Plutus skrev:
El kommer nog att finnas, men dyrare än den är idag
Och kanske inte tillgänglig hela tiden tänker jag. För vanliga hushåll kan det ju bli aktuellt att portionera ut. Att fokus går till att hålla igång sjukvården och andra vitala samhällsfunktioner.
 
harry73
Tanken är väl att försöka minska sin fossilförbrukning med små men många steg.
Allt från att köra långsammare/snålare
Köpa snålare bilar
Minska körsträcka
Tanka bränsle med ethanol eller hvo
Köpa elbilar

Till ändra sin konsumption

Jag elanvändning och produktion kommer att öka, men det gör egentligen att snedbelastningen, där man förbrukar mer på vintern kommer att minska.

Egentligen tror jag att vi kommer att lyckas att ställa om till fossilfritt, men att det egentligen redan nu är försent och att man inte längre kan stoppa konsekvenserna.
 
Ett inte helt osannolik scenario är att sverige stänger fler kärnkraftverk och el från kolkraftsländer kommer bli både dyrare och mindre pålitlig
 
cederbusch cederbusch skrev:
Och kanske inte tillgänglig hela tiden tänker jag. För vanliga hushåll kan det ju bli aktuellt att portionera ut. Att fokus går till att hålla igång sjukvården och andra vitala samhällsfunktioner.
Tror inte en sekund på att ens den mest inbitne miljöpartisten i regeringsställning kommer fortsätta att fatta beslut som resulterar i att vardagen innebär att vi inte har tillgång till el. När man på allvar börjar förstå vad man håller på att ställa till med just nu (och detta är inte direkt en partipolitisk fråga) så tror jag man kommer räta upp detta.

Jag hoppas att vi istället fattar beslut i riktningen av att vi är självförsörjande och inte beroende av andra.

Jag tror också att en mer sannolik trend, istället för ved och fotogenlampa, är att jag har solceller på taket (i alla riktningar) och ett eget batterilager (antagligen i elbilen) som jag kan utnyttja när elen är dyr.
 
Med tanke på att all elproduktion är beroende på politiska beslut, så har den här tråden alla möjligheter att spåra ur snabbt :) varje form av inflytande från miljöpartiet kommer leda till dyrare el.
 
Läste just ett förslag om fler el-områden i Sverige, så att där det fattas el kommer priserna att stiga och det gör att företag är mer intresserade av investera i elproduktion i de områdena, samt att eventuellt bygga konkurrerande elnätsinfrastruktur till Svenska Kraftnät

Och detta med snedbelastningen är egentligen inte så svårt att fixa om jag förstått det rätt.
Det fattas bara politisk vilja just nu.
Det behövs mer pengar till överföringskapacitet samt en statlig inblandning för att lösa in fastigheter för att kunna dra luftledningarna (som är billigaste & snabbaste alternativet)

Sverige producerar idag riktigt bra med ström även då det är som kallast ... det är överföringen från Norr till Söder som skiter sig.

Läste även ett annat förslag som går ut på att gåigenom alla vattendomar för små vattenkraftverk för att underlätta renovering och utökning av effekt. (dvs bort med en massa byråkrati för små vattenkraft verk)

Men med det sagt ... just nu vill våra "kära" politiker bara käbbla och inte göra nått (det kostar ju pengar)
Där med kommer nuvarande problem att bli större , med cirkulerande effektavstängning under vissa perioder som följd. Samt att elpriserna lär stiga då det behöver investeras i överföringskapacitet.
Men mer än så lär det inte bli
 
harry73 harry73 skrev:
Tanken är väl att försöka minska sin fossilförbrukning med små men många steg.
Allt från att köra långsammare/snålare
Köpa snålare bilar
Minska körsträcka
Tanka bränsle med ethanol eller hvo
Köpa elbilar

Till ändra sin konsumption

Jag elanvändning och produktion kommer att öka, men det gör egentligen att snedbelastningen, där man förbrukar mer på vintern kommer att minska.

Egentligen tror jag att vi kommer att lyckas att ställa om till fossilfritt, men att det egentligen redan nu är försent och att man inte längre kan stoppa konsekvenserna.
Ja jag tror ju också att om vi ska kunna påverka utvecklingen så är det inte små steg som gäller, utan handbromsen genast. Men det kommer ingen vilja. Och det är ju lättare att tänka att man lika gärna kan fortsätta rusa mot väggen tillsammans med alla andra.

Björn tar upp det där med elbilar i boken. Om vi för nu bortser från att det krävs massa fossil energi att bygga en elbil, så om "alla" plötsligt körde elbil kommer behovet av el öka enormt. Och hur den elen ska produceras vet ingen idag. Vatten och vind kommer aldrig kunna ersätta atom- och kolkraft som det ser ut nu iaf. HVO är ju en trevlig tanke, men när de räknat på det så skulle inte ens hela Sveriges skog räcka för att driva ens den svenska bil- och lastbilsparken. Och då skulle vi behöva skövla ALL skog vi har. Sen då?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag hoppas att vi istället fattar beslut i riktningen av att vi är självförsörjande och inte beroende av andra.

Jag tror också att en mer sannolik trend, istället för ved och fotogenlampa, är att jag har solceller på taket (i alla riktningar) och ett eget batterilager (antagligen i elbilen) som jag kan utnyttja när elen är dyr.
Men hur ska vi producera dessa solceller och batterier? Med solceller och batterier, som inte finns?

Jag hör "vi kommer lösa detta med ny teknik, som visserligen inte finns, men det är bara ett politisk ställningstagande som behövs". Jag kan inte se hur politikerna ska kunna besluta ngt som löser detta.
 
cederbusch cederbusch skrev:
Skulle vara intressant att diskutera med folk som inte sticker huvudet i sanden och intalar sig att "ny teknik som inte finns, men som ska komma" ska lösa att vi efter 2045 ska uppnå negativa utsläpp. Eller när oljan börjar ta slut för den delen.
Jag antar att du är medveten om att du öppnar `Pandoras box´?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.