Gött att se någon som bygger på riktigt och inte bara försöker göra allt så billigt de bara kan.
Ser läckert ut!
Har du sågat all snickarglädje själv utan hjälp av eget snickeri/snickerimaskiner? I så fall så måste det varit några dagar terapiarbete 😁
 
  • Gilla
Pappa1986 och 4 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Gött att se någon som bygger på riktigt och inte bara försöker göra allt så billigt de bara kan.
Ser läckert ut!
Har du sågat all snickarglädje själv utan hjälp av eget snickeri/snickerimaskiner? I så fall så måste det varit några dagar terapiarbete 😁
Jag försöker faktiskt göra det så billigt jag kan, men jag är inte dumsnål!

Snickarglädjen tog nog 3-4 dagar totalt att såga ut och slipa, men då fick jag hjälp av svärfar. Nu skall allt oljas och målas och det är mycket pill. Som tur är har jag en dotter som gillar att måla. 😘

Men "terapiarbete" är en bra beskrivning! För mig som är van att sitta mycket framför datorn är det underbart att få jobba med händerna.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 14 till
  • Laddar…
Snyggt! För en som går i liknande tankar hade det varit kul att se hur du gjort uppe på taket, hur de två taken bands ihop.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Scherm Scherm skrev:
Snyggt! För en som går i liknande tankar hade det varit kul att se hur du gjort uppe på taket, hur de två taken bands ihop.
Här är en bild på det. Jag sågade upp taket på två ställen där jag satte stöttor som sitter fast i befintliga takstolar. De nya taksparrarna är också fastskruvade i befintliga takstolar även om jag låtit råsponten ligga kvar.
 
  • Takarbete pågår, tegelpannor, träställning, naturskönt i bakgrunden, solljus, renoveringsprojekt utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PG Lindgren och 6 till
  • Laddar…
Vilken dimension har du på takstolarna? Har ett liknande projekt med valmat tak som jag har ritat upp och ska påbörja snart.
 
M MoggeS skrev:
Vilken dimension har du på takstolarna?
Dom är 170x45.
 
  • Gilla
MoggeS
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
The Tor The Tor skrev:
Och skall du bygga ett valmat tak kan jag verkligen rekommendera en digital vinkel mätare!

Jag köpte en billig på Jula för jag visste inte om den skulle komma till användning:

[länk]

Om jag vetat hur mycket jag skulle använda den hade jag lagt mer pengar.
The Tor The Tor skrev:
Och skall du bygga ett valmat tak kan jag verkligen rekommendera en digital vinkel mätare!

Jag köpte en billig på Jula för jag visste inte om den skulle komma till användning:

[länk]

Om jag vetat hur mycket jag skulle använda den hade jag lagt mer pengar.
Tack för tipset!
 
Snyggt det blir. 😁

//AA
 
  • Gilla
The Tor
  • Laddar…
Kul projekt! Snyggt jobbat :D
Alltid kul med lite snickarglädje.. det blir man glad av!

Lycka till med fortsättningen av projektet :)
 
  • Gilla
The Tor
  • Laddar…
Mycket snyggt men passa på att plocka bort plåtvinklarna på hammarbandet medan det är öppet.
 
H hyggabus skrev:
Mycket snyggt men passa på att plocka bort plåtvinklarna på hammarbandet medan det är öppet.
Det behövs inte. Den delen kommer att byggas igen från både in och utsidan så beslagen kommer inte synas.

Nu har min semester börjat men tak-jobb är lurigt! Antingen kan man inte jobba för att det regnar eller så är det stekande sol och då går det knappt att jobba heller!

Men jag har i alla fall fått målat alla takstolar.
Vita träbjälkar mot klarblå himmel, trädtoppar i bakgrunden, byggkonstruktion eller pergola under uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit, vågig träkonstruktion mot klarblå himmel, gröna träd i bakgrunden. Modern arkitektur eller konstinstallation utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggnadsställning av trä, grönt gräs, soligt, stege, utomhusbyggplats, solskyddstält, röda takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom taket kommer vara synligt underifrån har jag köpt 22mm pärlspont istället för vanlig råspont. Närmare 200 meter har blivit oljat och målat. Den är ljust grå vilket jag tror kommer bli snyggt mot de vita takskolarna.
Hög med nya kakelfoamisoleringar staplade utomhus vid en byggarbetsplats, omgivna av plast och trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snickarglädjen håller också på att oljas och målas.
En hög med omodifierade trästycken staplade på ett golv, med urfrästa handtag eller öppningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man har en svårslagen utsikt från taket!
Skärgårdsutsikt, soligt, klart blått vatten, gröna träd, tegeltak, båt, brygga, avkopplande landskap, blå himmel, sommardag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solnedgång över vatten, träd och klippor, dramatisk himmel med kondensstråk efter flygplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Magnus E K och 15 till
  • Laddar…
The Tor The Tor skrev:
På sidorna av utbyggnaden skall vi ha fönster. Fönstren kommer från stora huset där vi bytt fönster under de senaste åren. Jag har experimenterat med olika utseenden men fastnade för 6-lufts genom att sätta dit "fusk-spröjs".
[bild] [bild]

Så det blev till att slipa, olja och måla.

[bild][bild][bild]
Riktigt snyggt! OM, du valt att gå på löstagbara spröjs - Vilka fästen använde du för dem? Letar själv febrilt...
 
TheJesper TheJesper skrev:
Riktigt snyggt! OM, du valt att gå på löstagbara spröjs - Vilka fästen använde du för dem? Letar själv febrilt...
Jag hittade aldrig några, så jag bestämde mig för en annan lösning.
 
Fick äntligen tid och väder för att kunna börja lägga taket. En tredjedel blev klart och jag är oerhört glad att jag lyckades få ta på 22 mm pärlspont istället för vanlig råspont.

Modern arkitektur, vit trästruktur, gråvägg, blå inslag i taket, symmetriskt, skarpa linjer, kontrasterande färger, minimalistisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träpaneltak och vita balkar under en klar himmel; modern arkitektur, minimalistisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träpaneltak med vita lister, i en inomhusmiljö, strukturerad yta, grå toner, modern arkitektur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taken under en träkonstruktion visar bilden vita vågformade kantbrädor mot en skogsbackgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ser det ut att bli två regniga vilodagar.
 
  • Gilla
Magnus E K och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.