Har tänkt bygga en farstukvist inför höstens takbyte på huset. Den är tänkt att bli 2800x1500 med sadeltak. Taket på farstukvisten kommer att gå in i sadeltaket på huset därav samkörningen med takbytet på huset.

Men är lite fundersam på vissa konstruktionsmoment.

1: Det ligger en gammal betongplatta nedanför dörren som en gammal bro stått på (ännu äldre än den som är på bilden). Den verkar röra sig så därför hade jag inte tänkt använda den. Kan man sätta bara 2 plintar för bärlinan i framkant? Kommer väl då bli ett spann på ca 2700 c-c mellan plintarna. Om det skulle gå kunde jag bara låta den gamla plattan ligga kvar och slippa jobbet med att ta bort den (måtten på plattan är 1980x2500x100). Utrymme för rejäla bjälkar finns då det är 700 upp till mexiteglet och ytterligare 170 från mexiteglet upp till ovankanten på den tänkta trallen.

2: Skulle vilja sätta en bärlina i huset just under mexiteglet (nedre röda rektangeln på bilden). Dock är jag lite osäker på konstruktionen av väggen där. Dvs om det skulle gå att att fästa in bärlinan. Som konstruktionen verkar vara i dagsläget så är det utifrån sett först puts sedan ett lager tegel (ca 50-60mm tjockt, tyvärr svårt att mäta) för att slutligen vara betong (kanske det är någon som är bekant med denna byggteknik som kan rätta mig om jag har fel, huset är byggt 74 och är ett nyckelhus). Dvs kan jag borra och plugga i detta för att sedan fästa bärlinan? Som jag förstått det av andra trådar så måste putsen bort om jag skall fästa in bärlinan här. Tar jag bort putsen så sticker mexiteglet ut 15-20mm, räcker det med de 25-30 mm som är kvar av bärlinans tjocklek att lägga golvbjälkarna på? Det skulle dimensionsmässigt bli ganska bra med en bärlina på denna höjd så kan jag använda 45x145 som golvbjälkar för att sluta med 28 trall på lagom höjd under dörren. Tror ni inte det går att sätta en bärlina i fasaden så gäller fråga 1 även här. Dvs skulle man då klara sig med 4 st plintar total.

3: Skulle vilja slippa pelare mot fasaden pga halvtegelfasad. Kan man sätta en bärlina (om det heter bärlina i tak sammahang) för farstukvisttaket i fasaden. Detta är den övre röda rektangeln. Blå linjerna är väggreglarna i ytterväggen. Denna bärlina skulle då skruva fast mot hammarbandet i huset. Hade då sedan tänkt fästa farstukvistens hammarband med balkskor i denna bärlina.

4. Dimensionering av pelarna i framkant som kommer stå på plintarna? Bor i norrland i snözon 3.

Tacksam för alla svar.
 
  • P1040623 - kopia.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lyckades få hit en erfaren morbror till sambon och våra planer har ändrats en hel del. Frågorna i denna tråd är ej aktuella längre. Får tacka för de som funnit intresse och hoppas ingen hunnit lägga ner tid på att hjälpa mig. Tråden kan stängas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.