Hej!

Vi håller på att byta panel och tilläggsisolera vårat hus. Nu har vi kommit till framsidan där det sitter en farstukvist. Kvisten vilar på en gjuten platta med en liten sarg runt. Innanför sargen har man lagt vit frigolit som isolering i tron att detta skulle hindra plattan frön att frysa upp av tjälen på vintern.

Naturligtvis fungerar inte detta arrangeman då det inte finns någon isolering under och runt kanterna på platten. Nu är min fundering på hur jag ska kunna komma till rätta med problemet. Den jobbiga kanske är att försöka bila bort plattan och gräva ner plintar i stället. Den andra lite enklare vägen men som jag inte vet om den kan fungera är att gräva runt och en bit in under plattan och skjuta in markisoleringsplattor runt om plattan som sticker ut en bit utanför plattan.

Är det någon som har en ide om det skulle kunna fungera och hur tjocka skivor man då skulle satsa på? Hur långt utanför plattan bör man isolera för att inte tjälen skall krypa in under. Jag tänker i den här löningen att jag behåller

/Mats
 
Ingenjören skrev:
Här finns mycket information om tjälisolering och hur mycket man behöver isolera.

[länk]
Tack för tipset!

Jag tog bort trallen nu på förmiddagen och jag inser mer och mer att en platta där inte fyller någon funktion utan snarare tvärtom. Jag fyllde en hel skottkärra med löv, barr och annat fuktsamlande skräp som hade varit bättre om det hamnat direkt på marken.

Frågan är nu om man orkar bila bort den eller om man ska beställa en traktor som kommer och lyfter bort den. Min lilla BM 430 torde inte rubba den.

/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.