Huka er det här blir långt.

Jag håller på och gör sista delen (nästan) av vår konvertering från direktel till vattenburet. Husets enda elradiator skulle bort (i övrigt har vi haft takvärme), jag skall dra fram vattenburet till detta sista ställe.

Efter att ha kopplat bort elradiatorn så ville jag ha bort trådarna. Jag öppnade centralen och började dra i trådarna. Det är lite trångt i centralen så trådarna låg mot ett par dvärgsäkringar. Det blev lite mekanisk belastning på dvärgarna.

Då händer det "omöjliga", det blir en blå blixt. Detta vid anslutningen till jordfelsbrytaren som sitter på skenan bredvid de påverkade säkringarna.

Efter lite kontroll så visar det sig att matningskenan från jfb till säkringarna är inte skruvad i jordfelsbrytaren, blecken ligger löst OVANPÅ skruvarna, detta kan man se om man tittar in genom skruvhålen.

Denna halva av centralen har 2 rader med säkringar, så det går trådar från de undre anslutningshålen på jfb (Hager) till raden under. Elektrikern har först dragit fast dessa med skruvarna, därefter tryckt in skenan som på så sätt har fått sina "gafflar" ovanpå skruvskallarna. Denna övre rad matar dels med 2 faser den 1kw elradiator som jag just tagit bort, dels kyl o frys, dels spisen, och diskmaskinen, och så ytterligare en elradiator i källaren som är ur drift sedan länge. Dvs det ä i mitt tycke en obehagligt stor ström som kan ha passerat igenom dessa usla kopplingar.

Så hur kunde det här hända? Det är inte jag som gjort denna farliga koppling, men jag måste nog ändå indirekt ta på mig delar av skulden.

Jag har valt elektriker utifrån kriteriet att han skall acceptera att jag hempular en del (sätta ngn. dosa och dra rör osv). Men som jag skrivit tidigare så ger jag mig inte på "hardcore" hempul som att bygga centraler.

När jag lät elektrikern byta vår central för ca 2 år sedan så hade jag köpt in det mesta material, det mesta från elbutik.se. Jag valde då Hager quick connect (= att man inte behöver skruva ex. faskenan, den skall bara tryckas in). MEN då på den tiden sålde elbutik inte Hagers jordfelsbrytare i Quick Connect utförande. Allt var Quick connect utom jordfelsbrytarna, jag påpekade detta för elektrikern.

Han höll på i typ 15 timmar med att byta vår central, det var inget som strulade, men det tog bara väldigt lång tid för honom. När det var klart så glappade utgående ledare på den andra jordfelsbytaren, han skulle felanmäla den till Hager, men ringde mig lite skärrad och hade kommit på att det nog berodde på att han inte dragit skruvarna till faskenan, han hade glömt att den inte var Quick Connect och bara stoppat in den.

Jag åkte hem direkt från jobbet och drog åt skruvarna, sedan fungerade det. Den jordfelsbrytaren matar bara en rad i den andra halvan av centralen (med låg belastning, utom tvättmaskinen), så där fanns inga trådar som skulle dras fast, skruvarna var inte rörda.

Jag konstaterade att skruvarna var dragna i den andra jordfelsbrytaren (den som nu strular), detta just för att det var trådar i de undre hålen för matning av rad två. Allt var frid o fröjd. Men jag bestämde mig då för att det var sista gången jag anlitar den elektrikern. Dels orimligt långsam, dels mycket fel (jag har fått kontrollera de flesta kopplingar han gjort, och hittat totalt typ 10 fel av ca 200 kontrollpunkter. Bla. lyckade jag stoppa honom från att koppla in en trycknappsdimmer mellan fas och nolla.

Han var nära pensionering då, jag tror (hoppas) att han är pensionerad nu, så jag tänker inte bråka ,med honom.

jag måste erkänna att detta hade nog inte hänt om det inte vore för mitt hempulande, för det första så hade den elektrikern åkt ut avsevärt tidigare i vårt projekt, om det inte vore för hans överseende med mitt hempulande, för det andra så skulle det nog heller inte hänt om jag låtit elektrikern köpa materialet (han låg bara ca 300% över på de få saker jag lät honom ordna). Om han hade handlat, då hade han nog antingen ordnat så att allt var quick connect (eller mer troligt att inget var quick connect).

Nu skall jag bara fixa så faskenan blir korrekt inkopplad. Det ser inte ut att vara ngt. bränt så jag antar att det bara är att slita loss den och skruva ur skruvarna och så dit med skenan och dra åt skruvarna, men det vill jag göra med dagsljus, vill inspektera kontaktytorna.

Så varför skriver jag det här nu. Jo jag inser att detta att det överhuvudtaget är möjligt att ha en faskena "oinkopplad" på det här viset trots att skruvarna är dragna, är ytterligare en sak jag inte visste att jag inte vet. Hoppas ngn mer kan få nytta av den kunskapen.
 
Ja, din elektriker hade nog aldrig sett en QC-JFB för då hade han sett att det var en vanlig JFB. QC:en har små plastfläbbar för de undre skruvarna som man är tvungen att skära bort med kniv om man vill kunna skruva.

Men tur att det funkar nu och att du upptäckte det! :)

//Patrik
 
Rycker man inte lite i grejerna för att se att det sitter? Med 15 h centralmontering borde i stress förekomma.. Kan ju hörts något i centralen när du belastade, men det blev väl hyfsad kontakt.
 
Var det är väldigt stor central eller? Sidojobb runtom centralen som skarvning av kablar, viss omtrådning osv?

//Patrik
 
Den gamla proppcentralen var på 36 säkringar. plus att det fanns ytterligare en central på 16 säkringar för takvärme som skrotades (alltså takvärmen är avskaffad i huset). Den nya är 2 kappslingar Hager gamma 2 radiga, för att få plats ovanför mätaren. Där sitter 2 pers. skydd för utomhus uttag, en Jfb i resp. kappsling.

Det dök bara upp ett problem under bytet, en gammal EKLK liknande ledning hade bara jord via manteln, den försvann in i muren och till en dosa på andra sidan väggen, gick inte att dra samma väg nu, jag var hemma på lunchen och borrade ett nytt hål för den ledningen.

Jag hade förberett genom att megga alla grupper innan, så jag visste att det inte fanns några jordfel, vilket iofs var överaskande.

Några trådar har han förlängt med presshylsor.
 
Det är iofs svårt att rycka i en fasskena, den sitter ju fast dels i ett gäng säkringar dels i JFB, så den kan verka sitta fast trots att den är lös i 80% av sina kopplingar.
 
Jag har nu åtgärdat felet, till min stora förvåning så fanns det inga tecken på att ytorna var brända. Jag tror att iom. att faskenan är ganska styv så har det blivit ett någorlunda bra kontaktryck utan skruvning.
 
Vilken tur för dig att det inte var nollan i jordfelsbrytaren som glappade!

Du kanske även kontrollera att fasskenorna är kapade på korrekt sätt? Inte bara rakt av. Faserna ska inte vara kapad på samma ställe.
 
Oj, 15tim att byta?
Vårat skåp med 20+9 proppar tog 4tim att byta. Antagligen pga en yngre elektriker... ;)

/Janne
(Skickat från min mobil)
 
Rrrrr skrev:
Du kanske även kontrollera att fasskenorna är kapade på korrekt sätt? Inte bara rakt av. Faserna ska inte vara kapad på samma ställe.
Nu blev jag nyfiken, jag tror mig ha sett minst två olika elektriker kapa skenor rakt av. Vad skapar detta för problem?

Eller syftar du på att inte koppla samman nollan i JFBn med en fas (genom att sätta skenan även på nollhissen).
 
Det var problem från början med dessa skenor att elektriker kapade dom rakt av och spån låg kvar, det blev gnistbildning mellan och centraler brann.

Länsförsäkringar hade nån informationskampanj om detta för massa år sedan.

Jag brukar dra upp skenorna och klippa av varje fas med avbitaren, direkt efter "sista" gaffeln
 
Jag har tittat på skenorna nu, troligen är de korrekt kapade, för man kan inte se något av kopparskenan vid plaständen.

När du skriver det så känns det uppenbart. Jag inser att även detta är något jag inte visste att jag var okunnig om. Iofs så skulle jag troligen börjat fundera på det vettiga i att bara kapa skenan om jag hade stått där med bågfilen. Det blir ju uppenbart för kort krypavstånd mellan skenorna.

Undrar hur vanligt det är att det blir fel på den saken?
 
När jag rättade till felet så märkte jag att jag var tvungen att skruva ut skruven ganska många varv innan skruvhuvudet "lyfte", det var först när blecket i hissklämman i undre delen hade nått sitt bottenläge som skruven började röra sig.

Detta borde ju kunna vara ett problem, om man inte är medveten om det. Om man tänker sig att någon skruvat bort en skena vid underhåll (eller för att byta mot annan längd på skena). Om man då bara lossar skruvarna lite tills skenan lossnar, då borde det vara mycket stor risk att gafflarna kommer på fel sida av skruvhuvudet när man sedan trycker in den igen.
 
Har man magnet på Bitsen och kör med skruvdragaren så brukar skallen följa med upp enkelt

Men du har helt rätt hempularen, det är många moment i ett centralbygge som kan gå fel
 
Tillräckligt gamla EKLK är godkända för att bara ha manteln/biledare som jord. Till skillnad mot nya så är då också biledaren tillräckligt grov, jämför med hur biledaren ser ut på de där grova ofta svarta icke mantlade ledarna som t.ex. används för nedgrävning i mark eller liknande. Om den gamla EKLK'n hade plastisolerade ledare så hade det antagligen inte varit något elsäkerhetsproblem att behålla den, förutom möjligtvis att den kan ha haft fel färger på ledarna.

Nu sticker jag ut här förresten och påpekar att ifall du hempulat hela centralen så hade du antagligen inte gjort elektrikerns miss med skenan+jordfelsbrytaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.