Då går sommaren mot sitt slut och målarstressen börjar åter infinna sig som så många somrar förut. Som vanligt börjar man tumma lite på reglerna av vad man ska och inte ska göra när man målar.

Bland annat så står jag och målar linoljefärg i direkt solsken. Idag slog mig dock tanken att vad är det som egentligen är så farligt med det just när det gäller linoljefärg? Färgtyper som torkar genom att vattnet eller lösningsmedel torkar förstår jag att man vill undvika solljus då det torkar för fort men linoljefärg torkar ju genom oxidering. Skulle det vara så att solljus påskyndar torkningen är det ju snarast en fördel då linoljefärgen torkar så långsamt.

Visst, att färgen blir tunnare i värmen och lättare droppar har jag märkt men är man bara medveten om det så är ju knappast det heller en egentlig nackdel.

Min tes är ungefär följande. Att undvika att måla i direkt solsken med linoljefärg är en myt som kommer av att andra färgtyper inte ska göras det. Har jag fel eller är jag något på spåren?
 
Aldrig måla i direkt solljus eller att solen kommer fram till färgen. Blir att måla en vägg tidigt på morgonen och en annan när solen gått runt huset. Oavsett färgtyp så kommer den att koka och inte bra.
 
J jonaserik skrev:
Aldrig måla i direkt solljus eller att solen kommer fram till färgen. Blir att måla en vägg tidigt på morgonen och en annan när solen gått runt huset. Oavsett färgtyp så kommer den att koka och inte bra.
Ja, det sägs ju så. Men vad isf är det som händer med linoljefärgen när det kokar som du säger. Jag har som sagt gjort det vid ett flertal tillfällen och så här något år senare kan jag inte se att det skulle påverkat resultatet. Visst är det 25 grader eller varmare har jag knappast gjort det av ren självbevarelsedrift då solstinget väntar runt hörnet.
 
  • Gilla
Jani Rantala
  • Laddar…
Kom på en annan aspekt. Det tar ju i allmänhet runt två dygn innan linoljefärgen är torr. Åtminstone första dygnet är den fortfarande mer eller mindre flytande. Varför skulle det då vara sämre att lägga på färgen i solsken för att den efter några timmar hamnar i skugga än tvärtom. Dvs måla i skugga fär att efter någon timme utsättas för den gassande solen?
 
Det som kan hända vid målning i sol är att det bildas en torr hinna innan innan resten har torkat vilket leder till blåsor. Kan hända på de flesta färg men mörka kulörer dra åt sig mer värme. Själv brukar vi spänna en Japan pressening eller ett tunt tyg på några reglar som vi lutar mot taket/häng rännorna och då kan man måla även om det är soligt
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
När det gäller att måla i solsken med linoljefärg så måste det vara en myt! Målat fönster och knutar de senaste 37 år utan att ta hänsyn till solens läge och har inte märkt någon nackdel med gassande sol. Linoljefärg målas ju tunt och ju varmare det är desto fortare torkar den och man kan lägga på ett andra lager.
 
  • Gilla
KallePort
  • Laddar…
T topmount skrev:
Det som kan hända vid målning i sol är att det bildas en torr hinna innan innan resten har torkat vilket leder till blåsor. Kan hända på de flesta färg men mörka kulörer dra åt sig mer värme. Själv brukar vi spänna en Japan pressening eller ett tunt tyg på några reglar som vi lutar mot taket/häng rännorna och då kan man måla även om det är soligt
Blev nyfiken med presseningen, det låter väldigt smart! Hade själv behövt nån sådan lösning för i alla fall två sidor på huset. Har du bilder på hur du gjort? 😊 Och vilken pressening?
 
Inga bilder men presseningen är den tunnaste japan presseningen.
 
hsd
J JonasBrot skrev:
När det gäller att måla i solsken med linoljefärg så måste det vara en myt! Målat fönster och knutar de senaste 37 år utan att ta hänsyn till solens läge och har inte märkt någon nackdel med gassande sol. Linoljefärg målas ju tunt och ju varmare det är desto fortare torkar den och man kan lägga på ett andra lager.
Är det riktig linoljefärg så torkar den int, den härdar via oxidering
Måste strykas ut ordentligt i tunna lager annars kan färgen skrynkla sig , 3 lager rekommenderas , och det är jobbigt on det är kallt då blir färgen trögflytande ,tycker själv att rundpensel funkar bäst (efter lite övning)
Linoljefärg mattas med tiden men då går det att lagga på ett tunt lager linolja så återkommer glansen
Kom ihåg att trasor med linolja kan självantända få det uppstår värme av oxideringen, släng i plåtburk med lock eller elda upp dessa kontrollerat
 
J JonasBrot skrev:
När det gäller att måla i solsken med linoljefärg så måste det vara en myt! Målat fönster och knutar de senaste 37 år utan att ta hänsyn till solens läge och har inte märkt någon nackdel med gassande sol. Linoljefärg målas ju tunt och ju varmare det är desto fortare torkar den och man kan lägga på ett andra lager.
Jag har inte 37 år bakom mig men hittills har jag som sagt inte märkt att det skulle påverka resultatet. Så länge inte någon kan förklara på ett övertygande sätt vad som skulle hända i solsken så är jag också inne på mytspåret.

Vet att jag läste att gammeltidens målare tom kunde blanda färgen så att de kunde stå och måla i regnväder med gott resultat. Även det har jag testat men eftersom jag inte har blandat den som de gamla gubbarna så blev det estetiska resultatet lidande.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.