Hej !
Igår panik-fräste jag lite spår i frigolit och fick mig säker 10 rejäla stötar. Jag antar att det var statisk elektricitet? Men eftersom jag är sjukt nojjig med el var det rätt läbbigt och jag skulle vilja veta och inte tro.

Därför skulle jag gärna vilja veta vad någon säkerhets medveten person hade gjort i mina kläder?

1)
Jag la ut tjocka träskivor för att isolera mig från kakel golvet som jag har svårt att se hur det skall kunna leda, men ändå.

2)
Satt på mig ett par handskar.

Fick fortfarande stötar och drog på ett par handskar till och tog lite upphåll.

3)
Sen kom det inga fler men jag hade en rätt olustig känsla hela tiden...

Så här i efterhand hade nog mattkniv o pilla veck vart säkrar men inte blivit lika snyggt...
 
Jag skulle ha försökt få bra jord till objektet som jag fräste i. Mycket riktigt så skapas en hel del statiskt el som inte kan ta vägen någonstans förrän du kommer i kontakt med biten...
 
Ta o skala en bit kabel som du virar runt fotleden och andra ändan jordar du i ett element eller liknande som kan fungera som jord.

Finn enkomt esd-armband och köpa om man vill också.
 
Tack för svaren, nu ska jag göra rätt nästa gång!

lolukokasos
Låter ju vettigt ungefär som när man svetsar... det skall jag prova.

Lutte
Låter lite läbbigt att länka människa till jord tvärs genom kroppen när han/hon jobbar med en 1200W maskin?
Dock är fräsen skyddsisolerad. Om jag skulle fixa mig själv en riktig kyss/stöt.

Men det verkar ju vara så dem funkar esd-armbanden, jorda människa mot objekt/frigolit , eller länka människa mot jord/element.

Så det är nog också rätt även om jag spontant inte gillart:cool:
 
Ofta är det spånorna som skapar uppladdning i utsugsslangen. Jorda den senare med al-tejp eller använd antistatisk slang, och se till att slangen har kontakt med jord. J
 
Visst är det obehagligt med statisk elektricitet(det kan väl handla om flera 10000-tals V har jag för mig), men själva stöten är ofarlig för människan.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det är i princip ofarligt för dig men verktyg med konstant varvtal och andra moderna finesser innehåller en del elektronik (mer än bara en elmotor) och de kan vara känsliga för ESD. Verktygen är förstås testade för att få CE märket men det finns ju en risk att märkliga användningsområden (som det beskrivna) kan skapa värre förutsättningar. Försök med de medel som beskrivits att minska uppladdningen genom jordning av slang så borde du vara på den säkra sidan.

Vad skall byggas som kräver fräsning av frigolit - är det till golvvärme?
 
Vore det inte enklare att köpa färdigspårade skivor, då slipper man dessutom all frigolit som far omkring.
 
badtastex skrev:
...
Verktygen är förstås testade för att få CE märket men det finns ju en risk att märkliga användningsområden (som det beskrivna) kan skapa värre förutsättningar.
...
Nja, bara för att det står CE på etiketten betyder ju inte det nödvändigtvis att någonting testats. Troligt, men inte alls säkert (framförallt inte om det är fel avstånd mellan bokstäverna).
 
Pyro har förstås rätt, CE är ju en egencertifiering. Men att inte testa sina produkter mot kraven som ställs för CE tror jag i alla fall inte att de mer kända märkena riskerar.
 
Lutte skrev:
Ta o skala en bit kabel som du virar runt fotleden och andra ändan jordar du i ett element eller liknande som kan fungera som jord.

Finns enkomt esd-armband och köpa om man vill också.
med en kabel runt foten så får man ÄNDÅ bättre kontakt och får än högre ström.

Lägg på en alufolie som jordas och fräs genom den.

Ett annat alternativ är att höja luftfuktigheten.

Protte
 
badtastex skrev:
Pyro har förstås rätt, CE är ju en egencertifiering. Men att inte testa sina produkter mot kraven som ställs för CE tror jag i alla fall inte att de mer kända märkena riskerar.
Precis som du så tror inte jag heller att seriösa aktörer riskerar något genom att inte testa sina verktyg, jag ville mest poängtera att det inte som många tror är så att det bara för att det finns ett CE så har produkten godkänts av ett oberoende organ så som t.ex. väl var fallet med det gamla S-märket. Vill man fuska så är det enkelt. Personligen tror jag det görs i ganska stor utsträckning om man tittar på t.ex. marknaden där fabriker i Kina gör stora volymer som sen får olika färg och säljs under flera olika varumärken. Tycker inte det är så sällan mer ser att såna produkter återkallas. Det kan naturligtvis bli fel även i fall där kontrollen är rigorös, men jag tror det sker betydligt mer sällan.
Nog om det. Åter till ämnet.

Jag tycker inte heller det skulle kännas speciellt säkert att försöka jorda sig själv i den här situationen. Känns som en bättre ide att försöka jorda verktyget man håller i. I händelse av elfel (som för all del måste vara ganska grovt) känns det lite onödigt att göra det enklare för elen att ta vägen genom sin egen kropp.
 
Kan du inte jorda fräsens pelare eller aluminiumfoten? Då borde även frässtålet bli jordat...
 
En tanke, som jag inte vet är riktig och om den fungerar:

Om man fuktar arbetsstycket lätt med t.ex. en blomspruta,
blir man av med den statiska elektriciteten då?


Minns ni förresten när många bilar hade en liten "gummisvans" som släpade i marken för att avleda statiska laddningar.
Det modet tog av någon anledning slut.
 
prototypen skrev:
med en kabel runt foten så får man ÄNDÅ bättre kontakt och får än högre ström.

Lägg på en alufolie som jordas och fräs genom den.

Ett annat alternativ är att höja luftfuktigheten.

Protte
Det borde ju då rimligtvis inte hinna bygga upp någon spänning (statiskelektricitet) som sedan kan överföras till användaren, dvs din kropp blir en del av ledaren och elementet agerar jord. Ungefär som när man tar tag i någon och sen tar i häststängslet så dom får en stöt.
Sen är det en hög spänning inte en hög ström ett experiment du kan göra hemma är att gå i stickade strumpor och dra fötterna efter dig och sen ta i en vattenkran eller liknande sen håller du i vattenkranen och gnuggar fötterna snabbt mot golvet så får du se vad som händer... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.