när tomten tidigare varit en skogstomt och man behåller ett så kan det gå så vi såg idag vid en grannes tomt: Lite blåst (knapp kuling) och trädet lägger sig ner. Som tur var rakt över vägen och missade en grannes bil med en meter...

Det är därför vi tar bort alla träd på vår tomt. Träden har ju rotsystem anpassade efter att ha andra kompisar runt om som lite stöd och vindfång, när de försvinner så har de för litet stöd och faller när det börjar blåsa.
 
Vi valde efter mina morföräldrars råd att ta ner alla stora gamla björkar för att eliminera risken för träd som faller över huset.
Veckan efter faller ett träd över grannens garage som knäckte både en och två takstolar :surprised:
 
I början av bygget ramlade ett träd på vår tomt. Som tur var missade det bägge plattorna. Nu har vi tre stora träd kvar. Tomten skulle inte vara densamma utan dessa träd, (anser jag, Lisa vill ta ner det största.)

mvh
David
 
Min ek på 1 m i diameter lutar. Hoppas den inte ramlar efter 15 års ensamhet (tog bort ekens kompis som var 1,4 i diameter) :p
 
Hej!
Träd och träd.... vilket sort som faller så lätt? Läste en gång att ek har solid förankring i jorden men stöter bort rätt så stora uttorkade grenar ( det är naturlig självgallring av kronan och ingen sjukdom!!!), tall har en djupgående stamröt och oftare knäks än faller. Gran är vingligare. Är det dessutom fuktig mark så går rötter inte så djupp ner och är lättare att riva up från den mjuka underlaget. Hoppas att fuktig mark är inte en hustomt....
No ja, inte alla trä faller så lätt så tänk er om innan ni startar motorsågen. Det tar minuter att fälla men man får vänta i decenier att få sitta i skuggan av en trä igen.
hälsningar till alla med gamla trä vid huset,gaia
 
träd ska vara i skogen ;D
 
Barrträd är hemskt att ha i omgivningen, möjligtvis att det ser trevligt ut på vintern när snön kommer annars är det bara nackdelar. Barr som lägger sig överallt, i hängrännor, rabatter, gräsmattor. Lövträd är trevligare, blir väldigt fina på sommaren, dämpar buller, skuggar, suger mycket vatten och lätta att gallra.
 
???

......... och lägger sig i hängrännor, rabatter och gräsmattor !

Eller hur?

Helena med en del enar vid
Sverige Stugan
 
bmwturbo skrev:
Barrträd är hemskt att ha i omgivningen, möjligtvis att det ser trevligt ut på vintern när snön kommer annars är det bara nackdelar. Barr som lägger sig överallt, i hängrännor, rabatter, gräsmattor. Lövträd är trevligare, blir väldigt fina på sommaren, dämpar buller, skuggar, suger mycket vatten och lätta att gallra.
Sällan jag rensar något annat än björklöv ur mina hängrännor fast jag bor "i skogen" med både gran och tall på tomten. Skulle inte granar dämpa och skugga?

Hmm... anar mossor i ugglan här.

Regel nummer ett: Bygg inte huset på den finaste platsen på tomten. Ha det att titta på och ställ huset där det ser mindre bra ut.

Regel nummer två: Fäll inte för många träd. Träd är som ett gott rykte; hemskt lätt att bli av med, men man saknar det när det är borta och det tar evigheter att få ett nytt.

Tycker jag ijallafall.
 
Oj, vad jag önskar att vår kommun såg era inlägg. De har nämligen kommit på den utsökta idén att man måste söka lov för att fälla träd... Runt vår tomt finns cirka 40 granar som är som höghus och bara väntar på att orsaka olycka!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.