Funderar på att köpa en billig luftvärmepump till garaget. Min tanke är då att bara sätta på den då jag ska vara där ute vilket oftast kommer bli på helgerna. Sen kommer jag ha den avstängd. Det borde väl inte vara några problem? Känns onödigt att den ska gå på underhållsvärme på veckorna fastän jag inte har behov av värme där då.
 
För värmepumpens del spelar det ingen roll, men finns det vatten, färg, avlopp eller annat som kan frysa?
 
Kort sagt nej, det är inga problem. Ett par saker finns dock att tänka på. Vissa luftvärmepumpar har en angiven lägsta inomhustemperatur då de kan fungera. Kanske gäller det främst äldre, men kolla upp det. Det är opraktiskt om du måste ha ett element för att värma innan du kan varmhålla med luftvärmepumpen. Det andra är att du bör stänga av den med fjärrkontrollen och inte genom att dra ur kontakten. Vad som händer vet jag inte, men jag har sett i manualer att man inte skall dra ur kontakten när den går.
 
Varför inte bara installera en värmefläkt?

Den värmer upp utrymmet på ett kick.

Skillnaden i pris vs en värmepump gör att det tar många år innan ev. högre elförbrukningskostnad jämnar ut vad en luftvärmepump kostar i inköp.
 
Blir nog 2 värmefläktar på 2000W som jag kör på:). Har 90m2 att värma upp så jag behöver lite styrka. Det finns en tanke att använda garaget ganska frekvent sen men då får jag överväga luft/luft värmepump. Tror det blir det här alternativet i alla fall. Skall åka till Jula imorgon och se om det blir en luft/luft för 5399:- eller 2 byggfläktar för 398:-

Eller så blir det en 3-fas 9000W byggfläkt på harald-nyborg. För det kanske blir för klent med 2 stycken 2000W att värma upp 90m2 på(isolerat)? Problemet med 9000W varianten är att jag då upptar 3-fas uttaget som jag behöver köra maskiner med.....
 
Redigerat:
Om garaget är hyfsat isolerat fungerar det nog med 2 st 2000W för att få någorlunda värme även om garaget är stort. Hade det däremot varit gammalt och oisolerat är det 3-fas byggfläkt som behövs.
 
Det blev en 3-fas byggfläkt på 9000W, så nu lär jag få värme där i alla fall. Sen hur billigt det blir är en annan femma:)
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Ju mer du ligger på soffan framför TV:n ju billigare blir det !! :cool:
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Du kan ju komplettera din 3-fas byggfläkt med en mindre 230V, snabb uppvärmning med 3-fas och sedan så slår man över till den mindre om du får problem med elmatning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.