Hej,

Håller på att resa ett garage och funderar lite på elen inför elektrikens besök.

Jag har för avsikt att någon gång ha en 3fas elbilsladdare monterad på fasaden, men fram tills dess vill jag ha ett vanligt stickkontaktauttag till den dagen det är aktuellt med en laddare.

När jag pratade med elektrikern så diskuterade vi om att dra fram trefas till en kopplingsdosa inomhus och sedan dra ut endast en fas.

Senare i framtiden kan man då dra om den sista biten från kopplingsdosa med ekk eller likande så att alla tre faser kommer ut via röret ut ur fasaden.

Jag vill minnas att jag någon gång hört att matningskabeln till en laddbox måste vara dragen direkt från centralen och inte får skarvas längs vägen i tex en kopplingsdosa. - vet någon om detta stämmer?

Eller är det inga problem att skarva 16a matning i en kopplingsdosa och använda för kontinuerlig drift vid laddning av bil via laddbox?

Tack på förhand,
 
En fackmannamässigt utförd skarv utgör inga som helst problem, den ska tåla full last kontinuerligt.
 
J
Det med att inte få skarva en kabel med dosa oavsett vad kabeln ska vara till är bara nys , det går utmärkt att göra på det sättet ni tänker . Att dra fram en kabel för 3 fas och bara koppla in spänning 1 fas , men förbereda i centralen med 3 säkringar ( inte koppla in dom andra 2 går bra det med ), ävensom att dra fram 3 fas till dosa och koppla 1 fas ut till uttag går bra .
Något att tänka på kanske , ett garage , vill du inte ha lyse där eller finns det tidigare , så kan det vara bra att förbereda för en central där
 
Reglerna nämner endast att det ska vara en egen gruppledning. De innehåller inga förbud mot skarvar.
Men, varje skarv är en felkälla så jag tycker att ni undviker detta och drar fram trefaskabeln till dess tänkta slutdestination från början. Jag ser liksom ingen vinst med en skarvdosa.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Reglerna nämner endast att det ska vara en egen gruppledning. De innehåller inga förbud mot skarvar.
Men, varje skarv är en felkälla så jag tycker att ni undviker detta och drar fram trefaskabeln till dess tänkta slutdestination från början. Jag ser liksom ingen vinst med en skarvdosa.
Tack för alla svar.

Jag tänkte också att man kunde göra så och döljt ledarna i enfasuttaget. Men enligt elektrikern så har de flesta laddboxar inkommande matning "utifrån" från undersidan och då behövs en bra bit typ ekk som man nu från start inte kan dölja i ett vanligt enfasuttag. - där av en kopplingsdosa för att kunna "uppgradera" de sista två metrarna senare.
 
J jojo123 skrev:
Det med att inte få skarva en kabel med dosa oavsett vad kabeln ska vara till är bara nys , det går utmärkt att göra på det sättet ni tänker . Att dra fram en kabel för 3 fas och bara koppla in spänning 1 fas , men förbereda i centralen med 3 säkringar ( inte koppla in dom andra 2 går bra det med ), ävensom att dra fram 3 fas till dosa och koppla 1 fas ut till uttag går bra .
Något att tänka på kanske , ett garage , vill du inte ha lyse där eller finns det tidigare , så kan det vara bra att förbereda för en central där
Tack för svar.

Central är planerad i garaget. Men den sitter på andra sidan i garaget och elen är planerad att vara infälld. Så tanken var att dra trefas till den vägg där laddboxen en dag skall sitta och sedan avsluta trefasen i en kopplingsdosa på insidan och bara dra om sista metern eller två från den dosan i flex slangen ut genom fasaden
 
O
Jag skulle ha dragit en huvudledning direkt ifrån fasadmätarskåpet enbart för laddaren och dimensionerat den för att matcha servisledningen. Dessutom skulle jag ha sett till att det i fasadmätarskåpet är kopplat så att alla övriga huvudledningar enkelt kan mätas i en punkt. Nu vet jag inte vad du tänkt dig för laddbox men bra snabbladdare kopplas på det sättet eftersom servisledningen är den egentliga begränsningen. Då behöver laddboxen kontinuerligt mäta övriga husets förbrukning i realtid och anpassar sig dynamiskt efter det för att inte lösa ut huvudsäkringarna. Beroende på modell kan det dessutom krävas ytterligare rör eller kabel mellan laddbox och fasadmätarskåpet ifall den inte jobbar trådlöst i kommunikationen med mätutrustningen. En sak att tänka på är hur långt in i framtiden du ser dig själv köpa den där elbilen. Det som idag är en dyr och avancerad laddbox kan vara en billig och enkelt standardlösning om 5-10 år. Risken finns att om du nu förbereder dig för vad som är en enkel variant idag, ändå kommer behöver göra om när det väl blir dags.
 
  • Gilla
andersda och 3 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Jag skulle ha dragit en huvudledning direkt ifrån fasadmätarskåpet enbart för laddaren och dimensionerat den för att matcha servisledningen. Dessutom skulle jag ha sett till att det i fasadmätarskåpet är kopplat så att alla övriga huvudledningar enkelt kan mätas i en punkt. Nu vet jag inte vad du tänkt dig för laddbox men bra snabbladdare kopplas på det sättet eftersom servisledningen är den egentliga begränsningen. Då behöver laddboxen kontinuerligt mäta övriga husets förbrukning i realtid och anpassar sig dynamiskt efter det för att inte lösa ut huvudsäkringarna. Beroende på modell kan det dessutom krävas ytterligare rör eller kabel mellan laddbox och fasadmätarskåpet ifall den inte jobbar trådlöst i kommunikationen med mätutrustningen. En sak att tänka på är hur långt in i framtiden du ser dig själv köpa den där elbilen. Det som idag är en dyr och avancerad laddbox kan vara en billig och enkelt standardlösning om 5-10 år. Risken finns att om du nu förbereder dig för vad som är en enkel variant idag, ändå kommer behöver göra om när det väl blir dags.
Markrör är redan draget mellan fasadmätsrskåp och garage. Så jag är lite låst till det. Dock finns ju möjligheten att dra kabel direkt från fasadmätarskåpet ifall det skulle bli så feta laddare i framtiden.

Jag drar fram cat6 I ett eget rör fram till samma plats dit elen går så att jag kan få ut cat6 eller annan kabel ut till laddaren om behov skulle finnas.

Huset är avsäkrat för 20a tanken är nog att det dras fram kabel för att kunna köra 16a trefasladdning.
 
Ett markrör rymmer väl flera kablar utan problem. Det är en fördel att dra kabeln från mätarskåpet.
Avsluta den i en kopplingsdosa då som senare ersätts med laddaren? Även om en skarv ska hålla så känns den väldigt onödig i detta fall.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ett markrör rymmer väl flera kablar utan problem. Det är en fördel att dra kabeln från mätarskåpet.
Avsluta den i en kopplingsdosa då som senare ersätts med laddaren? Även om en skarv ska hålla så känns den väldigt onödig i detta fall.
Kopplingsdosan sitter inomhus infälld i väggen med bara ett täcklock. Från denna dosa går sedan en flex slang ut genom fasaden och ut dit jag tänkte ha ett vanligt uttag som sedan eventuellt skall ersättas med ladduttag
 
Det stämmer inte riktigt med vad du skrev från början:
J Johhol skrev:
Håller på att resa ett garage och funderar lite på elen inför elektrikens besök.
Låter som att det är för sent att fundera på detta nu då, eller går inte denna dosa att rationalisera bort?
Nåja, jag tror du har fått svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.