Hej!

Jag renoverar ett källarrum, i vilket "proppskåpet" (skåpet med alla snabbsäkringar) sitter. Det är ett Hager med tre rader x 13. Troligen typ Hager Gamma, plast, utanpåliggande.

Nu är jag på g med att regla upp väggarna. Gamla väggarna är nån sorts leka-liknande block, utanpå denna sätter jag stålreglar, sedan kommer OSB-skivor och gips. Väggen med elskåpet är en innervägg. Skåpet sitter idag direkt på leka-väggen.

Min elektriker säger att jag absolut inte får låta befintligt elskåp sitta kvar på lekaväggen så att det bli infällt i den nya gipsväggen. Måste alltså lossa det och, om alla kablar räcker till, flytta ut det utanpå den reglade väggen. Lite bökigt! :confused:

Frågan lyder: har elektrikern rätt? Eller gäller detta bara den sorts låda jag har idag. Kan jag köpa en kapsling avsedd för infällning (typ Hager Volta) och är det då ok? Fördelen hade varit en snyggare installation som syns mindre, och dessutom får jag inga problem med att kablarna inte skulle räcka till eftersom den infällda varianten ligger tajtare an mot originalväggen. Troligen blir lådan bara halvinfälld (reglar bara med 45 mm) men det blir ändå mer elegant! :wow:

Nån som vet vad som gäller, och vilka regler min elektriker syftar på?

Tack!

John
 
Exakt! Och det verkar orimligt om Hager sålde dessa och de inte fick fällas in... Men varför säger elektrikern då att jag inte får? Är det för att jag har fel sorts skåp idag, dvs jag måste ha ett särskilt skåp (som Volta) för att få lov att fälla in det?
 
Det låter konstigt, elektrikern måste ju vara medveten om att det finns skåp för infällning. Och i princip förstår jag inte varför man inte skulle kunna få ha det bef. skåpet "infällt" i väggen. Det viktiga är att skåpet skall kunna öppnas. Frågan är möjligen om det är något annat än själva skåpet han inte vill ha infällt, Om där ex. går kulokablar på väggen så får de inte byggas in i väggen.
 
Gjorde samma sak sj , tyckte det blev lite trevligare. Rev centralen i hallen o satte dessa på andra sidan väggen inne på kontoret ist.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1352404204.017636.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja skåpet nedan är avsett att monteras infällt i en vägg. Det bygger bara ca 5 mm utanför väggen när det är färdigt.
Centralen som du har i dag skulle man säkert kunna låta sitta kvar men ärligt talat så blir det nog inte så bra att få till en lucka så att man kan komma åt att jobba med elcentralen i framtiden.
Kan mycket riktigt vara som hempularen skrev, det finns kablar som går in i centralen och dessa får inte byggas in hursomhelst.

2281560_1_3525.jpg
 
Måste centralen byggas in? Kan du inte bara regla upp en ram runt centralen för att få lite luft mellan väggen och centralen? Kanske inte så snyggt, men utanpå kan du hänga upp en löstagbar box med öppningsbart lock i tex. MDF. Då har du inte byggt in den...
 
De regler han möjligen syftar på är att materiel ska installeras korrekt enligt tillverkarens anvisningar, för några regler mot infällda elcentraler i allmänhet finns inte.

Jag ser inte heller några problem med att göra en utanpåliggande elcentral halvt infälld. Du behöver ju inte rama in den tajt mot nya väggen utan lämna t.ex 5 cm fritt runt om - då ser jag inte att någon kan klaga. Det ska i vilket fall givetvis gå att arbeta i centralen, lägga till nya grupper etc.

Volta har ett inbyggnadsdjup som överstiger 45 mm plus väggskivan, så den kommer att sticka ut.
 
Bo.Siltberg skrev:
Volta har ett inbyggnadsdjup som överstiger 45 mm plus väggskivan, så den kommer att sticka ut.
Jo, fick ta hål i gipset i hallen o lägga en skiva till för att få djupet.
Leca är lätt att hugga upp lite djupare i. Det är inga större pengar att köpa ny central om man ändå renoverar,
 
P
Får man bygga in elcentralen i en gipsvägg som är uppreglad med stålreglar?
 
Ja, jag ser två alternativ. Antingen byta ut centralen mot en infälld variant eller bygga en ram runt centralen (personligen vill jag nog ha mer än 5 cm runt som Bo säger) och sedan hänga en dörr över det.

//Patrik
 
Tack för all bra tankar!

Alla kablar som är involverade går redan bakom väggar och inuti tak, så där blir det inget nytt för att jag fäller in skåpet. Det är möjligen stora huvudledningen som kommer in genom ytterväggen, i så fall, får den inte gå bakom gipsvägg ca en meter?

Varianten att lämna lite spelrum runt det befintliga skåpet, som MattisH föreslår, var det jag också tänkt först. Men jag tänkte det skulle bli en dammsamlare... Men med ett snyggt lock så kanske det kunde funka.

Nu tycker elektrikern hur som helst att jag behöver ett skåp med mer plats för komponenter, så det blir till att köpa ett. Och då torde det alltså inte vara några problem att köpa ett avsett för infällning, om jag förstår saken rätt. Lite dyrare kanske, men inte hela världen. Halvinfällt blir det, förstås, med 45 mm reglar, men det är rätt snyggt det med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.