Hantverkare bestämde att göra om hela vårt badrum. De håller på nu. Rensade väggarna ner till betongen och nu sätter de Bostik folie på väggarna.
När jag läser i monteringsanvisningar så först ska man måla med membrane, sen lim och sen sätta fästmassa och på det folie. Tolkar jag det rätt?
De målar lim på putsade väggar och folie direkt.
Jag kanske tolkar det fel för det verkar många målade grejer på väggen.
Kan nån säga vad som är rätt?
 
Jag tog en snabb titt i deras anvisning. Den är väldigt otydlig, men jag tolkar instruktionen som att man använder antingen membran eller lim eller fixmassa för monteringen av folien. De bilderna är markerade 1a, 1b och 1c. Nästa moment är märkt 2.

Men som sagt det är otydligt.

Jag ser alternativ till varför min tolkning skulle vara rätt:

1. det är orimligt många lager bara för att limma folie.
2. på 1a står det att man skall applicera för max 2 våder åte gången, det går inte ihop med att ytterligare 2 lager skall appliceras ovanpå.
3. Numreringen av bilderna
4. om man vänder sida till golvmonteringen så står det membran/lim/fästmassa, vilket för mig är en lite tydligare angivelse att de är alternativ.

Det som talar mot min tolkning är att på sidan före där de anger vad man skall ha för material så är både membran, lim och fix upptaget utan angivelse att de är alternativ.

Bostik är klart otydliga i sin instruktion.
 
Kontakta Bostik och fråga!
 
Jag läste instruktioner och uppfatar det att man ska ta membrane, på det lim och på det fästmassa. Mycket omständigt. Det kan inte stämma...?
 
Ringde till Bostik men för tillfälle finns det ingen som kan besvara mina frågor. Men jag tror att man ska nog välja ett sätt.
Tittade på video på en annan folie och det killen målade med lim och sen folie på det.
Vilken kladd det skulle vara med alla 3.
 
Nu har jag fått svar från Bostik att man ska välja mellan lim, membrane och fästmassa. Vad bra att jag har inte sagt nånting till killarna.
 
Om du ex. har mailkontakt med dem så kan du väl påpeka att instruktionerna är otydliga. Det borde ju inte direkt öka deras försäljning om folk tror att de måste handla alla 3 fästprodukterna när man jämför kostnader.
 
Jag har övervakat hur de gör vid brunnen och tycker att det stämmer inte med monteringsanvisningar. Enligt anvisningar ska man lima brunsmancheten, på det folie, skära runt brunnen, pensla membrane ner i hålet och sen sätta på klämringen.

De har gjort:
-Monterat tätskiktfolie
-Skurit tätskiktfolie runt bunnen, ca 2 cm från brunnen
-Limmat brunsmanschet
-Monterat klämring
-Kladdat runt med memrane, brunsmanchet,bitvis, syns runt om fortvarande

Jag frågade om det är rätt. De sa att så gör man. Att brunsmanschetten ska synas så om nån som kommer och kollar så ser att det finns brunschmanschet.

Enligt Bostikså finns det 3 sikt som ska klämmas: tätskiktfolie, brunsmanschet och membrane. Så som de har gjort så är det bara ett sikt klämd med klämringen: brunsmanschetten.

Kan nån tycka nåntin om det?
 
man ska följa monteringsanvisningen.

står det att folien ska ner i brunnen så ska den det.

är det en blåklämmring så ska inget synas under den då är den fel monterad/fel skuren
 
ardex monteringsanvisning är att folien ska skäras utanför brunnen och sen tätark och menbran på det sen ner i brunnen


visa monteringsanvisningen för dom...
 
Tack, Nino.
Vad jag är trött på alt påpekande, att ständigt spela besserwisser.
 
Har visat monteringsanvisningar för de och de tog det åt sig och rättar till felet. De tog det lugnt. Skönt :)
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Väggarna är färdiga. Denna gången är det mycket fint gjort. Kakel lagda jämt och fint, ljusgrå fogar är jätte fina, jämna, släta -så som det ska vara. Imorgon ska de foga golv. Vad skönt.
 
  • Gilla
mangen5
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.