Hej!
Har nu spenderat timmar åt att försöka få svar på om jag får ställa min tvättmaskin jämte min dusch eller inte. Men får ingen klarhet i vilken zon den räknas som och vad som räknas som en skiljevägg och inte…

På bilderna ser man mitt badrum, tvättmaskinen ska stå där den stora kartongen står. Den kommer dock att gå putta in längre än vad kartongen gick.

Skiljevägg:
Räknas min duschvägg mot tvättmaskinen som en skiljevägg eftersom att den inte längre kommer gå öppna utåt och att duschen kan anses som ”oanvändbar” om man har öppnat den inåt?

El-installation:
Läste att, om man ställer en tvättmaskin i zon 1 så måste man ”fast installera” elen. I mitt fall så har jag ett vanlig uttag på väggen till väster, det är mer än 60cm från duschväggen till eluttaget, men det kommer såklart inte vara mer än 60cm från duschen till maskinen i sig.

Vattenpelare/höjd:
Läste även att maskinen ska vara 10cm upphöjd från marken om den står i område 0, vilket jag tolkar räknas om vatten lätt kan rinna dit, vilket där här kan. Stämmer det och gäller det här?

Planerar att dra en slang genom metallen längst in på duschväggen och ner i avloppet i duschen via en ful slang 😅.

Vattnet till maskinen kommer ett litet rör ”från duschen”. Rören till höger i väggen är för en handdukstork om jag inte tänkt fel.

Tack på förhand,
Jakob
 
  • Ett badrum med vita kakelväggar, en duschhörna och en oöppnad tvättmaskinskartong från LG.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett badrum med en ny LG tvättmaskin i kartong, duschhörna, handduk och handfat synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt badrum, duschhörna med glasdörrar, vita kakelväggar, svart golv, handdukskrok och badrumsprodukter syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett modernt badrum med duschkabin, vita kakelväggar, svart golv och badrumshandduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I detta fallet så spelar det väl ingen roll vad du får och inte får göra, gör det bara. Sunt förnuft regerar ibland över regler...
 
  • Gilla
Jakob Vinkås
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
I detta fallet så spelar det väl ingen roll vad du får och inte får göra, gör det bara. Sunt förnuft regerar ibland över regler...
Litar inte helt på mitt egna sunda förnuft här, så tänkte höra mig för lite. Men om jag tvungen hade jag nog:

- använd existerande eluttag.
- se till att det finns 2-3 cm luft under maskinen, mer vatten än så så kommer det troligtvis rinna ut genom dörren till vardagsrummet istället.

Med vad man ”får” så tänkte jag också på vad försäkringsbolaget kommer tycka om något går snett.
 
  • Gilla
Jakob Vinkås
  • Laddar…
Jakob Vinkås Jakob Vinkås skrev:
får
Får är lurviga djur som går runt på Gotland o säger "Bäääääh".

Klart du ska ha en tvättmaskin i badrummet om du vill det, vem ska ens ha en åsikt om det?
 
  • Gilla
Perplexus och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Jakob Vinkås Jakob Vinkås skrev:
El-installation:
Läste att, om man ställer en tvättmaskin i zon 1 så måste man ”fast installera” elen. I mitt fall så har jag ett vanlig uttag på väggen till väster, det är mer än 60cm från duschväggen till eluttaget, men det kommer såklart inte vara mer än 60cm från duschen till maskinen i sig.
Enligt de regler som gällde när badrummet byggdes/renoverades så skulle det vara minst 120 cm mellan takduschen och vägguttaget, mätt i horisontalplanet.
Jakob Vinkås Jakob Vinkås skrev:
Läste även att maskinen ska vara 10cm upphöjd från marken om den står i område 0, vilket jag tolkar räknas om vatten lätt kan rinna dit, vilket där här kan. Stämmer det och gäller det här?
Det är i alla fall bekvämare att ha tvättmaskinen upphöjd och dessutom slipper man att småsaker glider in under tvättmaskinen och är mycket svåra att få fram.
Jakob Vinkås Jakob Vinkås skrev:
Planerar att dra en slang genom metallen längst in på duschväggen och ner i avloppet i duschen via en ful slang 😅.
Får en tvättmaskinsslang plats i profilen?
De är rätt mycket tjockare än ett vattenrör. Kanske stänga duschdörren och dra fram slangen när det är dags att tvätta i stället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.