Hej!

Vi håller på att ta in offerter för solceller och får påpekanden om att det här "röret" gör att det går att sätta färre paneler. Se bifogade bilder.

Jag bjuder på min okunskap, jag utgår från att man ska haka fast sig i de här när man går runt på taket? Men jag vet inte vad det korrekta ordet är.

Bryter jag mot några regler om jag väljer att ta bort det här eller är det lugnt? Dvs, måste den finnas på huset? Ja, om det nu är för att säkra sig om man går på taket men sätter man paneler ska man ändå inte vara där uppe och gå, kan man tänka lite naivt.

Det är ett tvåplanshus, ca 6,1m till takfot och 8,2 m till nocken ifall det kan spela roll. I vårt fall sitter det på husets "baksidetak".

Tack på förhand!

Säkerhetsräcke på snötäckt tak, potentiell hinder för solpanelsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med säkerhetsräcke och snö, vilket kan påverka installationen av solpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du måste ha taksäkerheten kvar men du kan flytta på den så den fungerar ihop med dina solceller
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du måste ha taksäkerheten kvar men du kan flytta på den så den fungerar ihop med dina solceller
Tack så mycket! Det skulle alltså kunna gå att flytta den mer upp mot nocken? Inga speciella mått man behöver hålla koll på?
 
Nej bara den går att fästa på ett bra sätt. Det kan tom. vars ok att montera på andra sodss sa n nocken. Det får du kolla i monteringsanvisningen för din modell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.