Gips som fermacell tillåter trä reglar och osbskiva bakom gipset. Så då tänker jag att om jag är säker på vart el går så borde det vara okej att sätta våtrumsgips direkt på det gamla gipset?
 
Nej, kartongbaserad gips får inte finnas i en våtrumsvägg. Alltså i våtzonen.

Det beror på att OM det läcker igenom lite vatten så blir det mögel omgående på kartongen.
 
hempularen skrev:
Nej, kartongbaserad gips får inte finnas i en våtrumsvägg. Alltså i våtzonen.

Det beror på att OM det läcker igenom lite vatten så blir det mögel omgående på kartongen.
Nja det beror väl på ytskiktet?
Har man plastmatta följer man ju GVK:s regler och enligt dem är det helt ok med kartonggips.
 
I zon2 skulle det vara ok enligt BBV 10:1
 
Det blev nästan lite rörigt här men om vi börjar från början så klarnar det.

Följer man BKR så är inte kartonggips godkänt varken som ytskiva eller bakomvarande skiva i våtzon 1. I våtzon 2 är det däremot helt ok.

Följer man däremot GVK:s anvisningar som inte bara anger regler för plastmatta utan även är branschregelverk för samma tätskikt som under BKR (både folie o rollat) så är kartonggips helt ok även som ytskiva.

Så du får börja med att bestämma vilka branschregler som du ska följa
 
Lolle skrev:
Det blev nästan lite rörigt här men om vi börjar från början så klarnar det.

Följer man BKR så är inte kartonggips godkänt varken som ytskiva eller bakomvarande skiva i våtzon 1. I våtzon 2 är det däremot helt ok.

Följer man däremot GVK:s anvisningar som inte bara anger regler för plastmatta utan även är branschregelverk för samma tätskikt som under BKR (både folie o rollat) så är kartonggips helt ok även som ytskiva.

Så du får börja med att bestämma vilka branschregler som du ska följa
Det är ju just detta som är så sjukt egentligen...
Inte konstigt Svensson inte hänger med i dessa svängarna... ;)
 
Jag vet...

Branschen har sina egenheter och det pågår en del bakom lykta dörrar. Men så ser det ut i dagsläget och det är bara att följa med strömmen för tillfället.

Don't kill the messenger som man säger ;)
 
Om man accepterar att branschen har olika regler och använder sunt förnuft undrar jag vad som blir bäst.
Det känns ju som att om det är så stort hål i tätskiskt att det kommer in vatten så om man inte har kartonggips bakom våtrumsgips så sitter det ju ofta kartonggips på andra sidan väggen där det isf möglar?

Så även om man följer vissa rekommendationer som jag tror? är dubbelt våtrumsgips på stålreglar så kan du ändå få mögel i vägg.
Och det känns som ett dyrt alternativ att dra på dubbelt våtrumsgips i ett helt badrum.
Så jag tänker att det borde duga med våtrumsgips och kartonggips eller osbskiva bakom.
Och ett noga applicerat tätskikt. speciellt i våtzon 1-
Åsikter?
 
Nä det är inte rekommendation med dubbel våtrumsskiva.

Du får välja själv först vad du vill följa för regler. Även om sunt förnuft är bra så kan det vara skönt att ha följt försäkringsvillkoren. Träskiva såsom plywood, osb mm är godkänt som bakomvarande skiva oavsett vilka regler du följer det är just kartonggips som är förbjudet.

Vill du bygga riktigt flexibelt så bygger du enligt våtrumsvägg 2012 (ej kartonggips dock då), då använder du 15 mm plyfa och slipper kortlingar. Vara att fästa allt rakt i bakomvarande träskiva både nu och om du vill flytta något i badrummet
 
Ladda ner branschreglerna från GVK här: http://www.gvk.se/branschregler

Jag läste och följde Säkra Våtrum från GVK, men godkänd matta på väggar och golv. Gjorde allt underarbete själv och lejde enbart in mattläggningen och uppspacklingen av gipsskivorna!

Det är bara spendera några kvällar med att läsa Säkra Våtrum, tänka till både en, två och tre gånger och sen bara köra! Gäller att tänka på genomföringar som inte får vara genom golv förutom WC och minsta mått från vägghörn och sådant!
 
Ja det var fel av mig att dubbelt våtrumsgips är branschregel. Men vissa av tillverkarna rekommenderar dubbelt gips, dvs våtrumsgips, om man inte har 30-45 cc på reglar.
Och om man då vill slippa regla om så rekommenderar vissa dubbelt gips.
Men precis som några sagt tidigare så kan man bakom vissa våtrumsskivor ha osb och vissa andra tillverkare. Fermacell tex, tillåter deras våtrumsskiva på 60cc för att sen kakla på.

Jag tänker nog följa gvk men ändå ha bara våtrumsgips i våtzon 1. Men att på väggar som är våtzon två tror jag att jag behåller kartonggipset som redan sitter uppe. Då har jag varit lite nogrannare än vad som krävs enligt gvk.
Sen har jag tittat på illigo tätskiktet som verkar väldigt intressant då det fästs direkt på skivorna med lim som redan sitter på våderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.