I våra radhus har vi inspektionsluckor ner till krypgrunden, dessutom finns nedgångar på varje gavel.

En nyinflyttad granne fick nej när han ville sätta igen den vid förändring av planlösningen. Blev förvånad, då jag självsvådligt satte igen denna redan för 25 år sedan.

Undrar därför om man inte själv kan besluta detta?

Till saken hör att området intill som är identiskt med vårt inte har några sådana inspektionsluckor.

Lite osäker var jag skulle lägga detta inlägg.
MVH
Kajan
 
Hur gör jag för att flytta detta inlägg till "Grundarbete" där det väl snarast hör hemma?
 
Dessa luckor vill man väl inte sätta igen. Man vill ju kunna kolla till krypgrunden så man vet att den mår bra. Annars kan det ju växa mögel där i 10 år och man märker det inte förän hela familjen fått astma och alleriger.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vem sa nej?
 
H
Kanske kommunen som tog det som yttre fasadförändring och sa nej??
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vem sa nej?
Styrelsen i samfälligheten.
 
H Hallerudsbo skrev:
Kanske kommunen som tog det som yttre fasadförändring och sa nej??
Nej kommunen är inte inblandad, det var styrelsen som sa nej.
 
Är det en förening som äger huset är det rimmligt att föreningen kan bestäma att grunden ska vara inspekterbar.
 
H
Ja nej då förstår jag.
Om det är brf så har du inte rätt att sätta igen luckan då det är föreningen som äger allt utvändigt och bestämmer vad som görs.
Du har då nyttjande rätten av insidan.
Då bestämmer styrelsen och du ska då ha godkännande av dom.
Misstänker att du frågade inte när du satte igen?
 
H Hallerudsbo skrev:
Ja nej då förstår jag.
Om det är brf så har du inte rätt att sätta igen luckan då det är föreningen som äger allt utvändigt och bestämmer vad som görs.
Du har då nyttjande rätten av insidan.
Då bestämmer styrelsen och du ska då ha godkännande av dom.
Misstänker att du frågade inte när du satte igen?
Fast vi är ingen BRF, utan det är vanliga radhus som står på egenägda tomter eller hur man nu uttrycker det. Nej inte frågade jag, ansåg det inte behövligt. Och tvivlar fortfarande på att det skulle behövas.
 
D Daniel 109 skrev:
Är det en förening som äger huset är det rimmligt att föreningen kan bestäma att grunden ska vara inspekterbar.
Var och en äger sitt radhus och tomt, det är alltså ingen BRF.
 
Då har inte samfälligheten något att säga till om innom din tomt. De kan ta beslut om eventuella gemensamma ytor.
 
  • Gilla
kaugus
  • Laddar…
K kajan skrev:
Styrelsen i samfälligheten.
Vad styr samfälligheten över?

Det lutar ju åt att ordföranden har lika mycket att säga till om som brevbäraren i den här frågan.
 
  • Gilla
kaugus och 1 till
  • Laddar…
L
K kajan skrev:
Var och en äger sitt radhus och tomt, det är alltså ingen BRF.
Hur är det hos dina grannar , går det vatten och avlopp under där , då ska det nog vara inspektionsmöjlighet för dessa . för att inte behöva krypa genom en hel länga . sen är frågan var ansvaret för ev rör ligger , på dig eller samfälligheten ,
Normalt för samfällighet är att allt vatten och avlopp är en ansvarighet för denna , vid stopp eller läcka , får samfälligheten stå för ut till anslutningspunkt till kommunalt i gatan
Men det får du undersöka med några av dina grannar
 
Om du äger huset själv utan någon BRF så får du göra vad du vill med din krypgrund.
Men det är ingen bra idé att stänga inspektionsluckor. Du vill själv kunna krypa ned och kolla.Så gå och öppna din egen krypgrund igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.