Är intresserad av en fastighet som är gammal "avstyckad" gård.
Där ladugård, snickar verkstad, dränghus, "smedja" mm mm.
Ligger utanför den lilla friköpta tomten som hör till boningshuset.
Ägaren till marken och fastigheten kan tänka sig att arrendera ut större delen av marken runt boningshuset och den friköpta tomten.
Men dem kommer att riva ladugården och troligtvis även dem andra gamla gårdshusen.
Frågan är bara om dem får göra det hur som helst?
Byggnaderna är riktigt gamla, uppförda Senast år 1880.
Rivs dessa byggnader kommer det se mycket konstigt ut gentimot övrig bebyggelse.
Och boningshuset som är uppfört 1880 helt plötsligt blir "ensamt" i området.
Dem aktuella ekonomibyggnaderna är i behov av underhåll,
men inte fallfärdiga eller farliga för allmänheten på något sätt.

Har sakt till ägaren att jag kan tänka mig att bekosta upprustning och fortlöpande underhåll för att byggnaderna får stå kvar, gentimot att jag får bruka dem.
Men det är tydligen beslutat att det skall rivas och enligt. dem slutdiskuterat.

Finns det någon instans som man kan kontakta för att rädda gammal bebyggelse?
Eller där man kan kolla om det finns nån form av skydd för bebyggelsen?
 
Du kan till exempel prata med ditt museum och länsstyrelsens avdelning för kulturmiljövård. Kommunen kan eventuellt ha en bevarandeplan för området.
 
Du kan inte få köpa dem inkl en bit mark så att du kan bestämma själv över byggnaderna?
 
tyvärr är den en "stiftelse" som äger marken byggnaderna står på..
Och denna får inte sälja någon mark eller fastigheter.
 
Så länge det inte är byggnadsminne är det kommunen som avgör vad som får rivas och inte, precis som konichiwa girl antyder. Ring dem. Men det är ju inte helt fel att prata med länsmuseet och länsstyrelsen först för att få lite bra argument, om du tycker du behöver det.
 
Om jag inte missminner mig får man idag inte utan vidare riva en fastighet. Man är tvungen att ansöka och få rivningslov av kommunen.
 
JanneL skrev:
Om jag inte missminner mig får man idag inte utan vidare riva en fastighet. Man är tvungen att ansöka och få rivningslov av kommunen.
Det beror mig veterligen på om det är ett detaljplanerat område eller inte. Hur som helst ska en rivningsanmälan in till kommunen, detta gäller dock inte ekonomibyggnader.

Rör det sig om "K-märkta" fastigheter (k-märkning existerar inte idag, men om de har pekats ut som kulturhistoriskt värdefull bebyggelse) är det mig veterligen inte säkert att man får riva. Kommunen kan sätta ett rivningsförbud på fastigheten och ålägga fastighetsägaren att underhålla byggnaderna. Det beror också lite på i vilket skick byggnaderna är. Det finns de som har satt i system att vanvårda byggnader så att de får riva dem, de är "bortom räddning" hävdar de.

Därtill är det inte säkert att kommunen är särskilt brydd. Det är till exempel inte vår, och många gånger ges bygglov och rivningslov som är dubiösa. I det fallet kan länsstyrelsen och -museum gå in och ge bakläxa till kommunen.
 
"tyvärr är den en "stiftelse" som äger marken byggnaderna står på..
Och denna får inte sälja någon mark eller fastigheter."

Jag har inte någon större koll på det där med stiftelser, men ägaren är vad jag förmodar stiftelsen? Är det då en person som är förvaltare eller finns det en styrelse du kan kontakta? Kan det inte stå något i stiftelsens urkund vad stiftelsens ändamål med marken är som kan ha att göra med byggnadernas fortsatta existens?

Bara en idé... Finns det flera personer inblandade i stiftelsen kanske inte alla är lika tjurskalliga! Låter även lite konstigt att de får riva men inte sälja fastigheterna. Jag tror tyvärr att chansen att påverka ägaren är större än att få till ett rivningsförbud.
 
Det är en stor stiftelse som funnit sen nångång på 1700talet..
Har varit uppe på mågot styrelse möte att fastigheterna skall rivas. Och beslutet är klubbat där.
Vilket dem påstår är "omöjligt" att ändra på...
Försökt fråga om dem hade lov att riva fastigheten, men fick då till svars "typ" vi gör vad vi vill med stiftelsens ägor bara vi inte säljer den. Så länge styrelsen är överrens om besluten..

Mycket retsamt då det som sagt kommer förstöra hela gårdsbilden om ladan nu promt skall bort..

Ge mig fler saker att tänka på när man skall försöka få till stånds att en byggnad skall få leva vidare!
 
Lokala presen kanske?
Typ "uppdrag granskning"
Väcka lokala huskramare till uppror :)
 
Låter helt sjukt att ett beslut inte skulle kunna omprövas! Har du pratat med mer än en person i stiftelsen om saken? Låter lite som du stött på en väldigt oresonlig person som av princip vägrar att ändra sig...

Ett tips kan vara att läsa senaste nummret av tidningen byggnadskultur som handlar om just bevarande av byggnader och hur man skapar opinion för bevarande. Har bara hunnit titta lite snabbt i den så jag vet inte om den innehåller några konkreta tips.

Konichiwas tips att kontakta länstyrelsen/länsmuseét är klart värt ett försök, kanske blir lättare med dem på din sida!

hoppas det löser sig!
 
aof skrev:
Ett tips kan vara att läsa senaste nummret av tidningen byggnadskultur som handlar om just bevarande av byggnader och hur man skapar opinion för bevarande. Har bara hunnit titta lite snabbt i den så jag vet inte om den innehåller några konkreta tips.
Jag tycker att tidningen var väldigt bra, och mycket aktuell.
 
Tar ni inte i lite nu? Om fastighetsägaren vill riva sitt hus, och det inte finns några legala hinder för det, så låt dem riva.
 
Hur har de lyckats stycka av boningshuset då eller är det gjort innan?
Förstår inte varför ekonomibyggnaderna följde med då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.