Min Fågelsta U1000 från -87 är rätt bra. Stort flak på 315 x 160 cm, ny plyfa och kapell i bruksskick. Det finns bara ett fel och det är att det tar upp för mycket plats på uppfarten, och nu när det stora byggprojektet närmar sig slutet så funderar jag på att byta till en mindre platskrävande vagn.

Ett av alternativen är en liten vagn, typ en Fogelsta F202U. Det är en liten, billig och smidig vagn och man kan till och med vika dragstången och förvara den stående. Och jag kan köra nästan 500 kg på den ändå. Men sen börjar nackdelarna. Endast baklämmen är fällbar vilket gör att långa föremål blir luriga att frakta, och lägger man en packe byggskivor där eller en trave plank ovanpå lemmarna så får man ju bakvikt på vagnen. Så brädor längre än 4 meter blir besvärligt att frakta utan en motvikt. Och större möbler blir ju också besvärligt, även om jag inte kör sådana särskilt ofta. Och släpvagnsuthyrningen ligger 1 km bort.

Finns det någon som har erfarenheter av att leva med en minisläpvagn?
 
Min har ungefär samma mått. Det är irriterande när pallar är 120 cm breda och vagnen är 116.
 
Ja jäklar, 116 får man inte in en stor byggskiva på heller. Ska man ha en liten får man köpa 90-gips.
 
Svarar egentligen inte på din fråga... utan ställer en motfråga:
Varför å ner TVÅ storlekar i kostymen ända till en minisläpvagn?
Godslåda 130*260 som många standardkärror är på passar ju precis för byggskivor.
(jag skulle få bryt av mindre "leksaker" än så)
 
Våran är 1,22x2,50 om jag kommer rätt ihåg. Den är minimistorlek tycker jag. Man måste ju kunna köra en 6 meters järnprofil utan att överhänget bak blir mer än 2 meter. Man måste också kunna köra vanligt sågvirke.

Har du så liten tomt att storkärran inte ryms någonstans?
Köp en mellanstorlek i så fall.
 
Inte har ni så små tomter där uppe i Mora eller Rättvik eller var det är att du inte får plats med ett släp av "standardstorlek"?

Kan du inte rulla in den lite grand på gräsmattan?
 
Jag har en i varje storlek. Självklart tar man med båda så att man är förberedd :p
Men för att svara på ursprungsfrågan så tycker jag att du ska behålla den storlek du har. Du får ju inte många dm extra plats på uppfarten om du byter ner dig. Bredda uppfarten eller ställ den ett par dm in på gräsmattan...
 
  • Tvåaxlad släpvagn parkerad utomhus med reservhjul och lastgaller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpförbud på så små släp. Har själv haft och sålt och det var en befrielse. Lite moddad Fogelsta L750U har jag och är helnöjd.
 
Jag håller med övriga.En vagn som man skall använda till bygge och rivning skall klara byggskivor i standardformat, dva minst 122x244 i flakyta plus några centimeter för att man skall kunna få in en hand och hantera skivorna. Det är nog ingen tillfällighet att 128x258 är ett vanligt format.

När det gäller transport av rivningsmaterial är det praktiskt med gallergrindar. Ibland önskar jag mig ett kapell till släpet också.
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
Ja kapell och tre st kapellbågar är fina tillbehör. Släpets möjligheter ökar rätt påtagligt då.
 
KnockOnWood skrev:
Inte har ni så små tomter där uppe i Mora eller Rättvik eller var det är att du inte får plats med ett släp av "standardstorlek"?

Kan du inte rulla in den lite grand på gräsmattan?
Jag bor i ett kedjehus (i Falun). Den enda platsen som ett släp kan förvaras på är framför garage-delen av huset. Mellan fasad och gata är det 5 meter. En vanlig kombi måste mer eller mindre parkeras dikt an mot väggen för att dragkroken inte ska sticka ut på gatan. På den yta som finns så ska det in en familjebil, ett släp, en familjeuppsättning cyklar och lite annat ute-bös som soptunnor, snöskyfflar, pulkor, snowracer mm. Dessutom måste jag komma in i huset och ha möjlighet att röra mig runt fordonen. Lyckligtvis har vi en passage på en dryg meter från framsida till baksida. Plus att man måste kunna öppna dörren på den ombyggda garagedelen av huset och kunna röra sig någorlunda smidigt. Det ger en effektiv yta på omkring 5 x 4,5-5 meter att använda för parkeringen.

Den "lösning" vi har nu innebär att man får parkera bilen lite snett och öppna passagerardörren väldigt försiktigt för att inte slå in den i ena stänkskärmen på släpet. Men det är bara en tidsfråga innan någon glömmer det, eller att jag råkar köra in lite för oförsiktigt och repa bilen mot släpet. Så därför har jag kommit fram till att släpet bör bytas ut. Den vagnen är 2 meter bred och 4,5 meter lång med dragstången inkluderad.

Jag tittar på tre huvudalternativ.

1) Minisläpet. Billigt, lättkört, tar lite plats, kan fällas upp. Men kanske för litet i många fall. Längd 3050 mm, bredd 1600 mm. Vinner 40 cm bredd plus ihopfällningsmöjligheten som gör att jag nog till och med kan ställa undan släpet smidigt. Jag får nog mer betalt för min vagn än vad en sådan kostar.

2) Standard obromsad flakvagn. Ca 410 cm x 170 cm. Står där den står, tar lite mindre plats än nuvarande vagn (30 cm i bredd). Kan köpas för samma pris som min vagn.

3) Obromsad eller bromsad högbyggd vagn, typ Fogelsta 4260 750U eller Neptun Nordica 263. Längd ca 410, bredd ca 150. Fördelar: flexibelt val, funkar som arbetsbord, kan ta alla typer av stora och breda laster, smalaste vagnen, proffskvalitet. Nackdelar: Dyraste alternativet, mycket ovanlig på begagnatmarknaden, ser stor ut på infarten i och med att den är högre, kan vara besvärligt att få upp tunga laster.
 
Bästa av två världar, ett ihopfällbart släp!

http://carrymate.eu/eng/models/


Har bara sett dem från USA förut men finns det i nederländerna borde det vara eugodkännt
 
  • Ihopfällbart släp med höga sidor och nedfällbar bakläm parkerat utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Visst är det störande med ett för litet släp, men om ditt projekt börjar gå i mål så kan du ju fråga dig vad du ska ha släpet till. Jag har innermåtten 265x125 och med galler, vilket funkar perfekt för mig som är inne i ett renoveringsprojekt. Men för övrigt användande skulle jag klarat mig med mindre, blir mest att jag transporterat några moppar åt grabben samt hämtat upp någon möbel samt lite transport till tippen. Jag har uppställningsplats, (och har ett relativt litet släp) men om jag inte haft det hade jag kommit in på samma tankar som du. Jag hade även frågat mig om jag ens behövde ett släp. Kostnaden du lägger täcker bra många hyror. Eller kanske dela med någon som har utrymmet?
 
pelpet skrev:
Jag bor i ett kedjehus (i Falun). Den enda platsen som ett släp kan förvaras på är framför garage-delen av huset. Mellan fasad och gata är det 5 meter...
Tråkigt när de inte tänker längre vid byggnationen.

Vårt förra hus (i Göteborg) hade en tomt om endast 425 m2.
Men det fanns gott om plats att parkera framför garaget, samt två platser för släp eller bilar bredvid.
Det var ju inte direkt plats att spela brännboll på tomten sen, men, men...

Gult hus med tillhörande garage och en parkeringsplats med släpvagn vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De skulle ha tänkt till 1957 när huset byggdes :). Och då har jag ändå hörntomt, de flesta av grannarna måste gå igenom huset för att komma till tomten på baksidan. Platsen bredvid garaget har jag byggt ut på. Där stod en sorglig ursäkt till en carport förut. Och jag vet, 400 kvm tomt är för lite. Hade jag hade en rejäl tomt hade jag såklart skaffat mig ett fyra meters boggisläp.

Tyvärr är det kanske alternativet "inget släp" som man också borde fundera på? Det finns ju som sagt en släpvagnsuthyrare 2 km bort och byggmax 3 km bort har utlåningssläp, men det är också himla smidigt att ha ett släp. Då behöver man inte hålla på och stressa till soptippen, man kan låta sopor ligga på släpet länge och man behöver inte planera efter någon uthyrningstid eller liknande.

Den här sötnosen är till salu för 20 laxar inte så långt hemifrån. Lite onödigt med boggi och lövhäckarna för mina behov dock.

Boggisläp med lövhäckar parkerat på grus bredvid röd lada och gröna dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.