Inser att denna tråd var olämplig av mig att starta, ber moderator plocka bort. På riktigt tack till svaret om 6,1-6,5 m!
 
Redigerat:
Staffans2000
Du menar alltså att någon annan skall betala för att din fru inte kan hålla uppsikt i rörelseriktningen?

Staffans
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Mja, det är nog så att man som förare har det fulla ansvaret för framförandet.
Om tex skylten ramlar ner på bilen är det en annan sak.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Q
MLA72 MLA72 skrev:
Översiktlig bakgrund: Frun hyr en parkeringsplats vid sin arbetsplats, uppmärkta rutor med mv-stolpar på en stor asfaltsplan. Pga tillfällig blomförsäljning har fastighetsägaren i syfte att motverka kaos på den tillfälliga ytan för parkering placerat ut några betongsuggor.

Hustrun backade försiktigt från sin parkeringsplats och uppmärksammade inte den betongsugga med parkeringsskylt som då stod (nu flyttad något efter påpekande) placerad exakt 6,3 meter bakom bilen.

Svårt att skylla ifrån sig, men lite irriterad på att man placerar sånt dåligt utmärkt närmare än vad bakomvarande parkeringsplatser är i ett ”normaltrångt” parkeringsgarage.

Riktade anspråk på självrisken för bilförsäkringen till fastighetsägaren med argumentation:
-Betongsuggan är grå och inte tydligt uppmärkt, samt att den är i en höjd med parkeringskameran på bilen som ej ”fångat upp suggan”.
-Dessutom är betongsuggan olämpligt och felaktigt placerad och att den är dåligt markerad på en grå asfaltsyta.

Svaret kom snabbt från fastighetsägarens fristående skaderegleringsföretag, bl a ”Vi kan inte heller finna att det utifrån befintligt underlag kan anses styrkt att den aktuella parkeringsskylten har varit felaktigt eller olämpligt placerad.”
Därmed bestrider man mitt krav.

Redan nu har jag väl antagligen lagt för mkt tid och energi, men det stör mig att nån gör business på utdelning av juridiska käftsmällar till amatörer som jag. Kan man säga att det finns någon regel som ger mig rätt, tex minst 7 m? Lägger in en bild som visar i backkameran hur lite som syns från parkeringsplatsen.
Kan inget om hur en parkering skall va utformad, men jag är ganska säker på att det är hon som gjort fel.
Det är förarens ansvar att har uppsikt i färdriktningen, inte ens om du har någon som tittar åt dig så är ditt ansvar.

så svårt att skylla på att någon ställt en sugga bakom bilen, för de har väl inte satt den där efter hon starta bilen?
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
T
MLA72 MLA72 skrev:
Hustrun backade försiktigt från sin parkeringsplats och uppmärksammade inte den betongsugga med parkeringsskylt som då stod (nu flyttad något efter påpekande) placerad exakt 6,3 meter bakom bilen.
Om hon hade backat försiktigt hade hon inte kört in i ett hinder. Hur kan du ens fundera på om det är någon annans fel att hon är klantig??
 
H
Inte sånt att folk tänker att här brukar det inte stå något och bara backar på?
Sen att det nu helt plötsligt var en sugga där.

Hade dom gjort om det var ett barn bakom bilen då?
Kan vara lika svårt att se ett sådant med.
Som sagt man har ett ansvar när man kör bil.
 
T
Bilen har bevisligen backkamera, högst troligt även PDC, samt tre st backspeglar... Hur kan man då missa att det står något i färdvägen?
 
Rekommenderat avstånd för att backa ut från en vinkelrät parkering är 6,5m. Ner till 6,1m funkar.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Hur stor bil har ni om inte 6.3 meter räcker för att vända bilen?

Den går inte att skylla på någon annan, den stod där när hon satte sig i bilen och då bör man uppmärksamma hinder.
Hur filmar kameran? Alla bilar jag kört filmar rakt ner och hela bilens bredd, på 6.3 meter bör den ha synts någonstans.
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det denna du hittat, eller har Göteborg konsulterat samma källa som dig? :thinking:
[länk]
Långt ner på sidan finns mått och avstånd ...
Nu hittade jag "originalet"
https://trafikverket.ineko.se/Files..._179_krav_for_vagar_och_gators_utformning.pdf
Mått finns beskrivet i kapitel 6.5

Så TS lär i alla fall inte ha något att hämta från något regelverk - dvs att det skulle finnas med plats. Mer gångbart regelverk än Trafikverkets egen skrift lär vi inte kunna adressera i någon juridisk tvist.
 
  • Gilla
MLA72
  • Laddar…
Staffans2000
MLA72 MLA72 skrev:
Nja, jag menar nog mer att man har nån form av skyldighet att sätta ut tydligt uppmärkta betongklumpar tillräckligt långt från parkeringar. I grund och botten har man givetvis ansvar för att hålla uppsikt, även när man backar. Att några kollegor också har hunnit missa betongsuggorna kan väl möjligen indikera att placeringen inte var helt raketforskarmässigt gjord;)
Det är helt oväsentlig. Det kunde lika gärna varit ett barn som inte syntes på backkameran. Den är dessutom ett tekniskt hjälpmedel som på inget sätt ersätter hennes skyldighet att se till så att hon inte backar på något. Felet är alltså hennes och ingen annans.

Staffans
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.