Gjorde en inspektion på vinden efter Hasse var på besök inatt och ser att det är någon form av läckage under solpanelerna i ett fack, flera stora blöta fläckar på boarden. Har försökt att inspektera under panelerna vid det facket men kommer inte riktigt till då jag inte vill halka ner på det blöta taket. Ser dock att den nedersta infästningen för solpanelen just där läckaget är, att tegelpannan verkar lite förskjuten samt har en glipa på några mm, kanske 5mm. Överlappet av den nedersta solpanelen för denna panna kanske är runt 15 cm (har försökt ta bild men blir inga bra). Det var ju mycket regn som kom inatt då poolen överfylldes och med blåsten så kanske det teoretiskt skulle kunna forsa in vatten i det glappet på pannan och rinna vidare på boarden.

Någon som vet vad som gäller vid demontering av en panel för att åtgärda skada under? Vid montering så krävs det behörig elektriker, men gäller det bara för själva inkopplingen av panelerna till invertern eller gäller det även för hanteringen av panelen på taket?

Garanti finns inte tillgängligt men ska ta det via försäkringsbolaget men de har säkert klausuler för detta, så skulle vilja veta förutsättningarna för att montera ner en panel för att minimera skadorna om vattnet går genom boarden och börjar läcka.
 
  • Vind med trätrappa, isolering, belysning, mörkt fläckar på spärr, mögelskador tecken, oinredd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Excel
Behöver du koppla ut den? Går det inte att lägga den åt stdan ovanpå de övriga med någon filt mellan?
 
H
Är det inte snabb kontakter på panelerna?
Bara klicka ur och flytta panelen eller?
De panelerna vi sätter på jobbet går det en kabel upp till första panelen sen sitter det förgrening vidare till nästa osv.
Så borde ju bara kunna dra ut kontakten till panelen.
Hela strängen dör väl ut när man kopplar ut, men ska väl gå fort att laga läckaget och sen koppla ihop igen
 
B
Det kan ju vara 1000v på strängen, så jag är rätt säker på att det krävs elektriker för att koppla isär, om man ska följa lagen.

Det är ju enkla kontakter att ta isär, så har de inte kärvat ihop helt så borde det vara lätt att ta isär. Tar du isär efter solnedgång så borde risken vara begränsad.

Försäkringar tror jag inte täcker för läckage genom tak, men det verkar inte som det är så stor skada nu? Du kanske kan förebygga skada genom att åtgärda det snart.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Bra poäng att göra det när det är mörkt nu när man läst om en del olyckor kring solpaneler.

Ni som monterar dessa, hur är de fastsatta? Antar de är skruvade mot skenorna, men mellan panelerna, är det typ att de är hakade i skenan?
 
Hittade denna så lägger den här om någon annan behöver guiden https://mapab.se/dokument/

Såg nu att en av mittklämmorna har lossnat på den panelen där läckaget är. Hur är det ens möjligt om man som installatör skruvar fast dem 🙄
 
  • Ledsen
tttomten
  • Laddar…
T t3o skrev:
Hittade denna så lägger den här om någon annan behöver guiden [länk]

Såg nu att en av mittklämmorna har lossnat på den panelen där läckaget är. Hur är det ens möjligt om man som installatör skruvar fast dem 🙄
Upptäckte inte besiktningsmannen det ?
 
M mortimer skrev:
Upptäckte inte besiktningsmannen det ?
Den har lossnat någon gång senaste månaden, möjligtvis i stormen hans. Man går ju inte och inspekterar sin anläggning dagligen. Kan dock tycka att de borde upptäckt glipan men vet ju inte om det är vid installation eller någon storm.

Har dock läst lite andra trådar som antyder att det kan trycka in vatten/snö underifrån vid hård blåst så förhoppningsvis är det inte ett större problem mer än att se till att det är tätt i den glipan.
 
T t3o skrev:
Den har lossnat någon gång senaste månaden, möjligtvis i stormen hans. Man går ju inte och inspekterar sin anläggning dagligen. Kan dock tycka att de borde upptäckt glipan men vet ju inte om det är vid installation eller någon storm.

Har dock läst lite andra trådar som antyder att det kan trycka in vatten/snö underifrån vid hård blåst så förhoppningsvis är det inte ett större problem mer än att se till att det är tätt i den glipan.
Besiktningsmannen borde upptäckt det vid besiktningen kan man tycka. Vilket företag har varit hos dig ?
 
M mortimer skrev:
Besiktningsmannen borde upptäckt det vid besiktningen kan man tycka. Vilket företag har varit hos dig ?
Har inte haft extern besiktning, men någon form av besiktning gjordes då de återkom veckan efter och fixade vissa saker som var fel.

Energihem var de vi köpte av men de hade i sin tur en underleverantör. Jag uttryckte speciellt att jag inte ville ha underleverantörer vilket de bedyrade att det inte skulle vara. Man blir lite besviken på företagen som bara bygger sin verksamhet på att lura konsumenterna. Inget företag jag rekommenderar men vilka företag kan rekommenderas? Även de andra stora har ju problem. Jag tyckte jag kollade upp detta företag och deras ekonomi mm och tyckte de verkade stabila men så fel man kan ha ibland.

Har kunnat inspektera närmare idag och det är en sprucken panna under panelen men blåser storm så är inte intresserad av att lyfta någon panel.
 
T t3o skrev:
Har inte haft extern besiktning, men någon form av besiktning gjordes då de återkom veckan efter och fixade vissa saker som var fel.

Energihem var de vi köpte av men de hade i sin tur en underleverantör. Jag uttryckte speciellt att jag inte ville ha underleverantörer vilket de bedyrade att det inte skulle vara. Man blir lite besviken på företagen som bara bygger sin verksamhet på att lura konsumenterna. Inget företag jag rekommenderar men vilka företag kan rekommenderas? Även de andra stora har ju problem. Jag tyckte jag kollade upp detta företag och deras ekonomi mm och tyckte de verkade stabila men så fel man kan ha ibland.

Har kunnat inspektera närmare idag och det är en sprucken panna under panelen men blåser storm så är inte intresserad av att lyfta någon panel.
Energihem har ju haft det "kämpigt " ekonomiskt och gått i konkurs/rekonstruerats som någon typ av holdingbolag eller dyl numera driver som "Nya Energihem". Sök hör och på Google.
Hur deras installationer ser ut passar jag på, inget jag känner till.
 
M mortimer skrev:
Energihem har ju haft det "kämpigt " ekonomiskt och gått i konkurs/rekonstruerats som någon typ av holdingbolag eller dyl numera driver som "Nya Energihem". Sök hör och på Google.
Hur deras installationer ser ut passar jag på, inget jag känner till.
Ja, de konkade året efter. Kontaktade nya bolaget men förväntar mig ingen goodwill då de inte behöver. Dock vill de ha nöjda kunder och har de tagit över gamla namnet då kanske de vill att det namnet inte ska bli mer smutskastat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.