Nej.
 
  • Gilla
dartan och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Nej.
Ok, vad är det som försvagas av att tex kapa bort två stutsar men göra det hela vägen in så du får en öppning för att komma åt konvertern som ligger på innertaket (spårpanel nerreglat m 28x70)? Försöker bara förstå :)

Tanken var att det är ett ingående o ett utgående rör till takdosan där det utgående röret skulle husera 2x0,5mm kabel till en enda ledspot. I takdosan skulle ett infällt dcl-uttag sitta, därför brist på utrymme.
Tips på lösning där man kan lägga en Jolly Round som ändå är lättåtkomlig?
 
Det är huvudsakligen två skäl:
- Dosor är brandklassade och motstår alltså brand och värme från glappande anslutningar till en viss grad.
- Grundisolerade ledare får inte förläggas i byggnadsdelar, endast mantlade kablar får.

Denna puck är avsedd att anslutas med grundisolerade ledare i en dosa eftersom den inte har något kopplingsutrymme där manteln på en kabel kan dragavlastas.

Jag har inga enkla tips på var/hur man gömmer dylika puckar i en befintlig installation. Någonstans får man hugga upp ett hål eller placera en utanpåliggande kapsling. Takdosor finns t.ex med olika djup, men det är ju lite meck med att byta en sådan.
 
  • Gilla
whak och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är huvudsakligen två skäl:
- Dosor är brandklassade och motstår alltså brand och värme från glappande anslutningar till en viss grad.
- Grundisolerade ledare får inte förläggas i byggnadsdelar, endast mantlade kablar får.

Denna puck är avsedd att anslutas med grundisolerade ledare i en dosa eftersom den inte har något kopplingsutrymme där manteln på en kabel kan dragavlastas.

Jag har inga enkla tips på var/hur man gömmer dylika puckar i en befintlig installation. Någonstans får man hugga upp ett hål eller placera en utanpåliggande kapsling. Takdosor finns t.ex med olika djup, men det är ju lite meck med att byta en sådan.
Då var det lite som jag trodde men inte hoppades på. Tack för utförligt svar.
Taket är öppet så allt är möjligt. Tyvärr är konstruktionen spånskiva, 28x70-regel och sen 12mm spårpanel. Så en djupare takdosa än de grundaste är inte möjligt :/

Jag kan sätta en takdosa till längst ute vid väggen, på så sätt skapar jag utrymme för dosan o om något händer med pucken så behöver jag bara plocka ner två brädor (vill inte köra med täcklock av estetiska skäl). Inte optimalt men är det ok?

En annan tanke var att lägga pucken ovanför fönsternischen o dra rör fram till pucken, kanske kör dubbelisolerad kabel oxå?

Finns ju även en sista lösning, sätta ett utanpåliggande lamputtag för lampan vid takdosan o hoppas att den går att dölja till 100%.
 
Redigerat:
Dosor (och annan elmateriel) ska vara lätt åtkomliga. Reglerna säger dock ingenting om att de också ska vara lätta att hitta, men det ska man ju givetvis väga in. Med detta sagt skulle jag kunna tänka mig att gömma en dosa bakom två bräder om dessa två krav uppfylls utan att man t.ex behöver måla om taket efteråt.

Dubbelisolerad kabel går bra men úndanröjer inte behovet av en dosa för denna puck.

Utanpåliggande uttag tror jag begränsar valet av lampor till sådana som hänger i sladden och har en takkopp. Och det säljs väl inga lampor med stickpropp idag... Men det är helt rätt att sätta ett lamputtag i alla fall. I värsta fall ett DCL-uttag på en kort sladd, men även de är ganska fläskiga. DCL blev inte bra...
 
  • Gilla
Boggi och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dosor (och annan elmateriel) ska vara lätt åtkomliga. Reglerna säger dock ingenting om att de också ska vara lätta att hitta, men det ska man ju givetvis väga in. Med detta sagt skulle jag kunna tänka mig att gömma en dosa bakom två bräder om dessa två krav uppfylls utan att man t.ex behöver måla om taket efteråt.

Dubbelisolerad kabel går bra men úndanröjer inte behovet av en dosa för denna puck.

Utanpåliggande uttag tror jag begränsar valet av lampor till sådana som hänger i sladden och har en takkopp. Och det säljs väl inga lampor med stickpropp idag... Men det är helt rätt att sätta ett lamputtag i alla fall. I värsta fall ett DCL-uttag på en kort sladd, men även de är ganska fläskiga. DCL blev inte bra...
Så mkt utmaningar bara för idén om EN 25mm downlight i fönstret 😆

Jah har en hängande lampa, med takkopp, mitt i taket där takdosan ska sitta. Det är ström dit samt ström vidare till spotten i fönstret som skall dras.
Kan du förklara det sista, "i värsta fall"?
 
Hittar ingen bra bild, men typ så här fast med DCL-uttag och mantlad kabel (t.ex lampsladd). Kabeln behövs dragavlastas i dosan på något sätt.

Eluttag hänger från tak, osäkert, installationsfel, blå och brun kabel synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hittar ingen bra bild, men typ så här fast med DCL-uttag och mantlad kabel (t.ex lampsladd). Kabeln behövs dragavlastas i dosan på något sätt.

[bild]
Tack för förklaringen. Jag kollade min takdosa och den är inte brandklassad men det kanske finns ändå ( https://www.se.com/se/sv/product/IM...ar-8x-ø16-4x-knockouts-i-botten-putslock-grå/ )

Kanske ska köra ett doslock med integrerad dragavlastning och dra ut en dcl-kontakt likt din sista bild. Då kan pucken ligga i takdosan o sen fixar jag en takkopp av snyggare modell som döljer täcklocket.
 
Brandklassat var fel ord från mina sida. Det är materiel i brandklassade väggar som är speciellt.

All annan isolerande materiel ska klara ett glödtrådsprov på 850 grader om jag minns rätt. Det ska verifiera att dosan klarar varmgång i en skarvpunkt. Det beskrivs som värmetålig och brandtålig.
 
  • Gilla
dartan
  • Laddar…
Om taket är öppet och du har möjlighet att byta dosa skulle jag rekommendera dig att skaffa en dosa med "pung", egentligen så borde man alltid sätta det nu, så att man har utrymme för den typen av drivdon. :)
 
  • Gilla
dartan
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om taket är öppet och du har möjlighet att byta dosa skulle jag rekommendera dig att skaffa en dosa med "pung", egentligen så borde man alltid sätta det nu, så att man har utrymme för den typen av drivdon. :)
Länk tack, dosa med pung gav inte mkt på Google 😆
 
  • Gilla
erskee
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
[länk]
[länk]

Håken vet om det finns i utförande takdosa dock.

Blir raskt ett bök om man ska börja gräva i väggar och tak.
Tyvärr är den för djup. Från spånskivetaket o ner till kant på innertak har jag max 40mm :/
 
tommib
Om du ska ha en spot i fönstret kan du väl montera en apparatdosa (med pung) bredvid fönstret. Sätt ett uttag i den för adventsljusstaken så har du inget täcklock.

Mata med fyra ledare från takdosan (fas, nolla, jord och tändtråd till spotten). Dra vidare från den dosan till spotten.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.