Hej på er!

I min stuga kommer det att installeras en ny varmvattenberedare nära en befintlig tvättmaskin. För tvättmaskinen finns det en sådan där tunn kopplingsdosa. Matningen till denna dosa sker via en EKK med 5 ledare. I dagsläget används bara en fas + nolla + jord.

Nu till min fråga. Får man utnyttja samma kabel för att koppla matningen till VVB? Rent tekniskt så skulle det då användas en extra fasledare och samma jord och nolla. Belastningen på nollan kan ju aldrig bli för hög när faserna är olika...

Det vore snyggt om man kunde utnyttja samma kabel.

Tacksam för ett snabbt svar då installationen påbörjas imorgon!

ojniemin
 
När jag läser lite fort så verkar det inte vara några konstigheter med det om du använder en ny fas. Fast för säkerhets skull så får någon annan också svara.

Om det görs så är extra uppmärkning viktigt.
//Patrik
 
Kan du väl göra. Fasförskjutningen tar hand om en del av "strömöverskottet" i nollan. Borde inte vara ett problem.
(Därmed inte sagt att det är en installation som kommer att få vitkragearbetarna på Svensk standard att beställa prinsesstårta.)
Saker att betänka:
Jordfelsbrytare?
Avsäkringsamperetal på trefasen?

Nu kommer jag att få skit av elektrikerna på forumet:D.
 
ja så kan man göra, men ska du inte ha en tvåfas VV-ber?? det vore ju det bästa, då kan du ju använda de 2 lediga faserna.
men om du sätter ett uttag till vv-ber så måste du ha JFB på det i tvättstugan.
 
...Är ju aldrig fel med Jordfelsbrytare! Men tvättstuga räknas sällan som våtrum!

Du kan dosa av din TM-matning och ta en eller två faser till VVB.. Ska man vara petig så får man ej fördela faser i ett uttag i en bostad, men i en kopplingsdosa går det bra.
 
3-polig säkring kanske
 
continue skrev:
3-polig säkring kanske
om det är blandbelastningar ja. är det enbart enfasbelastningar så behövs det ej.
 
continue skrev:
3-polig säkring kanske
Om man delar upp faserna? Är inte trepolig brytning mer motiverat med bibehållen trefasbelastning?
EDIT: electrocuted hann före.
 
Även om du har samma nolla???
 
Vilket forum! Tack för svaren!

Det finns en jordfelsbrytare för hela anläggningen så VVB kommer att ligga under den.

En fundering till. TM är fast kopplad till en platt dosa som man brukar ha för tvättmaskiner. VVB:n kommer ocksa att installeras fast så frågan är om man får koppla från samma dosa direkt till VVB:n? Det finns en kopplingsplint i dosan och flera lediga platser.

Det är endast frågan om enfasbelastningar så enkla säkringar lär fungera bra.

Tvåfasberedare hade nog varit bra men fick tag på en enkel billigt.

ojniemin
 
Det är ok att koppla så. Det rekommenderas att använda 3-polig automatsäkring, Dessutom bör kopplingsdosan märkas med att det är en 3-fasgrupp med 1-fasigt anslutna belastningar.
Jordfelsbrytare krävs inte för uttag , inte ens i våtutrymmen. Men då gäller olika krav på uttagens höjd över golvet i olika zoner från dusch, badkar etc.. Med jordfelsbrytare gäller andra höjdplaceringar
 
Sangris skrev:
Det är ok att koppla så. Det rekommenderas att använda 3-polig automatsäkring, Dessutom bör kopplingsdosan märkas med att det är en 3-fasgrupp med 1-fasigt anslutna belastningar.
Jordfelsbrytare krävs inte för uttag , inte ens i våtutrymmen. Men då gäller olika krav på uttagens höjd över golvet i olika zoner från dusch, badkar etc.. Med jordfelsbrytare gäller andra höjdplaceringar
nyistallation av uttag med högst 16a märkström i våtrum och utomhus skall föregås av jordfelsbrytare, är vad jag läst mig till.
 
OK, om det tillkommit nya regler för det så ändrar jag mig. Tidigare var det så att det var olika höjder på uttaget i de olika zoonerna. Utomhus skulle uttaget sitta på minst 1500mm över marken, annars skulle det vara blockerat, senare lättade man på bestämmelsen till att uttaget i stället för blockerat kunde ha ett självstängande och självlåsande lock. Men som sagt, jag kan ha missat det...
 
Kravet för att få ha vägguttag i badrum är att det finns JFB.

//Patrik
 
Innan jordflesbrytaren kom så var uttag i våtutrymmen totalt förbjudna. Det enda uttag som fick finnas var rakapparats uttag som är kopplade via en klen skyddstransformator. Trafon gör att uttaget inte kan driva ström mot jord. Dvs man måste få kontakt via båda hålane samtidigt för att kunna få en stöt. Transformatorn ger dessutom en strömbegränsning som ex. omöjliggör användande av hårtork i rakapparatsuttag.

Men som sagt numera är uttag tillåtna om de kopplas via jordfelsbrytare, och på rätt plats i förhållande till zonindelningen av badrummet (enkelt uttryckt: De skall vara placerade minst 120cm från en dusch eller 60cm utanför badkarskant/duschvägg. )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.