Vi har en tjock kabel dragen som vi vill utnyttja, innehållande 4 färger på kablar, 2 ledare och nolla samt jord, de har stift ytterst. Är det lagligt att installera spishällen själv? Till Spisen följde en lös kabel med 5 färger som vi alltså inte tänkte nyttja.
 
A
Nej
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Nej och nej.

Du behöver berätta och visa mer av din anläggning och dina sladdar.

Den medföljande anslutningskabel antyder att spisen kräver tre faser, nolla och skyddsjord, fem ledare.

Det kräver att det också finns tre faser, nolla och skyddsjord framdragen från elcentralen till anslutningsdosan, fem ledare.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej och nej.

Du behöver berätta och visa mer av din anläggning och dina sladdar.

Den medföljande anslutningskabel antyder att spisen kräver tre faser, nolla och skyddsjord, fem ledare.

Det kräver att det också finns tre faser, nolla och skyddsjord framdragen från elcentralen till anslutningsdosan, fem ledare.
 
  • Installationsanvisning för elektrisk utrustning med scheman och steg-för-steg illustrationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kopplingsschema, anslutningsanvisning, säkerhetsvarning med blixtpil, färgkoder för kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematiska diagram över elinstallationer, med två olika konfigurationer, och installationsinstruktioner för belysning eller utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer lite bilder

Tolkar det som 2 faser och känner att vi förstår hur det ska kopplas, men man får inte alltså?
 
Redigerat:
Äh, jag glömde dagens korkade hällar med sina dubbla neutralledare.... 😳

Det är mycket riktigt en häll du har där som drivs med två faser och gemensam nolla.

Jag ändrar mitt svar: Du får använda din gamla tjocka sladd med fyra ledare.

Om den sitter fast ansluten i en dosa bakom skåpen så är det behörighetskrävande att ansluta sladden i hällen. Om den däremot sitter med stickpropp i ett perilexuttag så är det inte behörighetskrävande.
Så lyder lagen ;)
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Du kanske har koll. Men skadar inte att fråga. Har du verifierat att det verkligen är en neutralledare i kabeln på väggen? För utanpåliggande installationer kan blå användas till annat än neutral. Och det är vanligt i äldre spismatningar.
 
A Avemo skrev:
Du kanske har koll. Men skadar inte att fråga. Har du verifierat att det verkligen är en neutralledare i kabeln på väggen? För utanpåliggande installationer kan blå användas till annat än neutral. Och det är vanligt i äldre spismatnin
A Avemo skrev:
Du kanske har koll. Men skadar inte att fråga. Har du verifierat att det verkligen är en neutralledare i kabeln på väggen? För utanpåliggande installationer kan blå användas till annat än neutral. Och det är vanligt i äldre spismatningar.
vi har mätt kabeln med multimeter, vi har 230 v mellan ledarna och nollan, 400 mellan ledarna, 230 mellan jord och ledare, noll mellan jord och nolla
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Äh, jag glömde dagens korkade hällar med sina dubbla neutralledare.... 😳

Det är mycket riktigt en häll du har där som drivs med två faser och gemensam nolla.

Jag ändrar mitt svar: Du får använda din gamla tjocka sladd med fyra ledare.

Om den sitter fast ansluten i en dosa bakom skåpen så är det behörighetskrävande att ansluta sladden i hällen. Om den däremot sitter med stickpropp i ett perilexuttag så är det inte behörighetskrävande.
Så lyder lagen ;)
Apropå ditt sista stycke så vet jag inte riktigt om jag hänger med, det är ju två ändar på kabeln, den ena måste jag ju koppla in i hällen via de 4 kablarna som har stift. Men menar du att det beror på hur andra änden är ansluten om vi får göra det själv eller inte.
 
Ja, är änden i "väggen" fast ansluten så innebär det att det blir en fast anslutning även i andra änden, i hällen, och det är behörighetskrävande. Det finns dock ingen praktiskt skillnad i verkligheten för detta fall, inte ens efteråt, dvs ingen kommer att ifrågasätta behörigheten så länge som sladden är korrekt inkopplad. Det är exakt samma anslutningsjobb i hällen som om sladden hade en stickpropp. Du har redan identifierat dina fyra ledare så det finns inget mer att säga om själva arbetet. Har sladden fungerat för gamla spisen så ser jag inget man måste kontrollera. förutom skyddsjorden då som alltid ska kontrollmätas.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, är änden i "väggen" fast ansluten så innebär det att det blir en fast anslutning även i andra änden, i hällen, och det är behörighetskrävande. Det finns dock ingen praktiskt skillnad i verkligheten för detta fall, inte ens efteråt, dvs ingen kommer att ifrågasätta behörigheten så länge som sladden är korrekt inkopplad. Det är exakt samma anslutningsjobb i hällen som om sladden hade en stickpropp. Du har redan identifierat dina fyra ledare så det finns inget mer att säga om själva arbetet. Har sladden fungerat för gamla spisen så ser jag inget man måste kontrollera. förutom skyddsjorden då som alltid ska kontrollmätas.
Du säger att ingen kommer ifrågasätta. Men tänker tex om man skulle behöva utnyttja garantin om ngt händer med hällen kan inte tillverkaren då kräva att se att en elektriker anslutit eller dylikt? Eller har de ej rätt att kräva det?
 
L Laga allt skrev:
Du säger att ingen kommer ifrågasätta. Men tänker tex om man skulle behöva utnyttja garantin om ngt händer med hällen kan inte tillverkaren då kräva att se att en elektriker anslutit eller dylikt? Eller har de ej rätt att kräva det?
Kommer inte att hända.
 
D Dilato skrev:
Kommer inte att hända.
Vad kommer inte hända?
 
L Laga allt skrev:
Vad kommer inte hända?
Läs din egen fråga.
 
L Laga allt skrev:
Du säger att ingen kommer ifrågasätta. Men tänker tex om man skulle behöva utnyttja garantin om ngt händer med hällen kan inte tillverkaren då kräva att se att en elektriker anslutit eller dylikt? Eller har de ej rätt att kräva det?
Garantin påverkas inte av vem som kopplar den. Utan av hur den kopplas. Kopplas den fel så gäller inte garantin oavsett vem som kopplat den. Är det rätt så påverkar det inte garantin oavsett vem som gjort det.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.