Ska snart få kontroll...och började fundera på om man får ha det som vi har det, lite fiskegrejer och annat en bit från pelletsbrännaren?

Vad är det för bestämmelser?
 
Hej!

Eldar med pellets och förvarar själv en massa grejjor i mitt pannrum.
Sotaren har varit här flera ggr, varav två brandskyddskontroller och dom har aldrig klagat på detta.
Som exempel på vad jag har i pannrummet: färg, polérmedel till bil, verktyg, osv...
Förvaras givetvis inte i direkt anslutning till panna och brännare, men inom 3-4 meter...

//Daniel
 
Jag har normalt 3 ton pellets i mitt pannrum och det har aldrig varit något problem. På sista brandskyddskontrollen förvarade jag tillfälligt en massa "skräp" där pelleten brukar ligga och inte heller detta var något problem "så länge det inte står på pannan" sa inspektör´n.
 
Lagen är ganska luddigt skriven. Du ska enligt lag bara ha skäligt brandskydd. Dett tolkas lite olika från inspektör till inspektör. Men generellt skulle man kunna säga att det är rimligt att du håller rent och städat på och kring pannan och brännaren. Om du sedan ett par meter bort har några förvaringshyllor spelar nog mindre roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.