Vi håller på att planera utbyggnad av vårt hus och har lite funderingar vad gäller vvs-arbeten. Sambon är utbildad elektriker med behörighet och planerar att dra elen själv. Han har även arbetat som rörmokare tidigare och skulle kunna dra vatten och avlopp, men får han det...? Vad händer i så fall om något skulle gå snett, gäller hemförsäkringen då? Någon av er som vet...?
 
Ja - det enda man enligt lag inte får göra själv utan behörighet är fast elinst. med starkström.

Problemet är förstås att tex våttrum och VVS skall vara "fackmannamässigt utfört" för att din försäkring skall gälla fullt ut. Kan man inte skjuta över detta på ngn installatör med egen försäkring så måste man ta striden mot försäkringsbolaget själv - men rent teoretiskt skall dom inte kunna vägra ersättning om det är rätt gjort. I praktiken griper dom som sagt efter varje halmstrå - och har man gjort det själv så kan man ge sig attans på att dom hittar ngt litet som stjälper hela försäkringen :(

Jag gör f.ö. min vvs själv :)

/K
 
Så om vi försäkrar oss om att det är fackmannamässigt utfört så borde det inte vara några problem, men det är nog bäst att jag kollar upp hemförsäkringen för säkerhets skull! :)
 
Jag fick en vattenskade som kostade ungefär som en Ferrari från -93 och det var inga problem med försäkringen även fast jag gjort det själv. Det var fackmannamässigt gjort men lite oflyt med en koppling som gled isär vid inkommande vatten. givetvis var vi ju inte hemma...
De kollade runt lite grann och såg att jobbet iövrigt var bra gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.