Tänker fräscha upp sovkammaren i sommartorpet. Måste ta ut de överåriga kulo-ledningarna och få in nya säkra ledningar men vill inte ha en massa utanpåliggande kabel på den kommande "gammeldags" tapeten. rummet är från början uppbyggt med stående träpanel och senare överklätt med tretexskivor som tapetserats. Får man gömma vp-rör under dörrfoder respektive golvsockel för att minimera de synliga bitarna? Då kan jag såga ur i tretexskivan under respektive lister så att ett 12mm-rör får plats (tretexskivan är 13mm). Får det gå 230 volt i 12mm`s rör? Trådarna får ledigt plats i alla fall! Någon som ser något fel i den tanken?
 
Hmm, 12 mm VP? Jag är inte elektriker och i synnerhet inte behörig men några 12 mm VP som är godkända för dragning av 230 V AC känner inte jag till. Det kanske har blivit godkänt på senare år, men det bör du nog kolla upp. Eftersom du verkar vilja göra detta själv får jag förutsätta att du är behörig, eller? Jasså, inte! Det du vill göra måste göras av en behörig eller en anställd i en firma där en behörig elektriker har ansvar för arbetet. Det kan få långtgående konsekvenser med straffansvar, skadestånd mm om det uppstår ett fel, så utsätt dig inte för det.

Att gömma VP-rör bakom lister är inget problem i sig, men all materiel måste vara godkänd för ändamålet. Det kan inte vara ogörligt att få in ett 16 mm VP bakom listerna. Många lister är ju lite buktiga på baksidan så du kanske inte behöver förbereda mer än att ta bort lite tretex innan elektrikern kommer och lägger rören. I värsta fall kan du fräsa ut listerna lite till eller träet i väggen. Tänk på att böjarna på ett VP-rör inte får vara för snäva för då får elektrikern spel när denne ska dra i ledningarna eftersom de kommer att fastna i böjarna och du vill inte ha en elak elektriker på dig...
 
De tunna rören tycker jag du bör skippa (jag är inte elektriker). Det är möjligt att det går att få in två trådar (ojordad installation), men knappast 3.

Läser man om 12 mm VP rör på nätet så står det hos vissa leverantörer att de är avsedda för data och tele installation.

Det låter som du gör en omfattande ombyggnad av elinstallationen, då bör du dra fram skyddsjord om det inte redan finns till alla uttag osv.

Det där med att dra bakom lister finns det lite blandad uppfattning om. Min största invändning är att det inte går att dra annat än raka sträckor. Om dörrfodret har en vinkel, så kan du inte följa den utan att få en alldeles för tvär böj på röret.
 
  • Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
F fb35523 skrev:
Hmm, 12 mm VP? Jag är inte elektriker och i synnerhet inte behörig men några 12 mm VP som är godkända för dragning av 230 V AC känner inte jag till. Det kanske har blivit godkänt på senare år, men det bör du nog kolla upp. Eftersom du verkar vilja göra detta själv får jag förutsätta att du är behörig, eller? Jasså, inte! Det du vill göra måste göras av en behörig eller en anställd i en firma där en behörig elektriker har ansvar för arbetet. Det kan få långtgående konsekvenser med straffansvar, skadestånd mm om det uppstår ett fel, så utsätt dig inte för det.

Att gömma VP-rör bakom lister är inget problem i sig, men all materiel måste vara godkänd för ändamålet. Det kan inte vara ogörligt att få in ett 16 mm VP bakom listerna. Många lister är ju lite buktiga på baksidan så du kanske inte behöver förbereda mer än att ta bort lite tretex innan elektrikern kommer och lägger rören. I värsta fall kan du fräsa ut listerna lite till eller träet i väggen. Tänk på att böjarna på ett VP-rör inte får vara för snäva för då får elektrikern spel när denne ska dra i ledningarna eftersom de kommer att fastna i böjarna och du vill inte ha en elak elektriker på dig...

Tack "hempularen" och "fb35523" för svar och synpunkter! Tänkte att jag kunde göra rördragningen innan tapetseringen och sedan bjuda in elektrikern för kopplingsarbetet. Det går ledigt in tre ledare (nolla, fas och jord) i röret, men jag skall kolla upp synpunkten om att 12mm´s röret kanske inte är godkänt för 230V. det där med mjuka böjar har jag koll på! Uffe Torpare
 
F fb35523 skrev:
Det kan få långtgående konsekvenser med straffansvar, skadestånd mm om det uppstår ett fel, så utsätt dig inte för det.
Kan ja, men jag skulle säga att det är synnerligen osannolikt så länge det är korrekt gjort. Eller har du något exempel på någon som blivit straffad för det?

Ska man vara petig så får du inte ens göra rördragningen själv, men om du kollar med elektrikern innan så är det möjligt att han/hon är ok med att du sätter rör själv.
 
U Uffe Torpare skrev:
Tack "hempularen" och "fb35523" för svar och synpunkter! Tänkte att jag kunde göra rördragningen innan tapetseringen och sedan bjuda in elektrikern för kopplingsarbetet. Det går ledigt in tre ledare (nolla, fas och jord) i röret, men jag skall kolla upp synpunkten om att 12mm´s röret kanske inte är godkänt för 230V. det där med mjuka böjar har jag koll på! Uffe Torpare
Så kan man göra även om det inte är rätt/lagligt men elektriker kanske inte alltid är sugna på ett sånt upplägg så säkrast är att prata med den tilltänkta elektrikern först, innan du påbörjar arbetet. Annars finns risken att du i slutändan står där med en halvfärdig anläggning som ingen elektriker vill röra
 
Är ingen elektriker, men generellt för dold eldragning har jag för mig att man bör se till att en olycklig skruv eller spik inte enkelt kan åka in i kabeln. T.ex. om vid eldragning genom reglar så brukar man väl sätta en skyddsplåt på regeln.
 
  • Gilla
dajmx
  • Laddar…
"Min" elektriker ville inte ta i vp-rör med tång utan körde bara med flexrör av den bättre sorten så han tillhandahöll mig sådan. Sedan fick jag dra röret själv, men innan det byggdes in var han på plats och inspekterade mitt arbete länge och väl. Så... det hade inget med frågeställningen att göra, förutom att om du i senare läge anlitar en elektriker finns risken/chansen att du får säkerställa att han kan kontrollera din rördragning.
 
Min elektriker föredrog helt klart rör. Då är det enklare att komplettera/ändra dragningen jämför med de som drar flexrör "slarvigt" med skarpa böjar, klamrar för glest osv. Sen tar det kanske lite mer tid/bök så kör man med "fast pris" för ett projekt kanske elektrikerna föredrar flexrör för att det går fortare helt enkelt, framför allt om man använder flexslang med färdigdragen kabel.
 
Jag skulle dra en kabel där istället. Det finns fina smala kabel med under 10 mm diameter, godkända för 230 V, https://www.bauhaus.se/kabel-draka-rxq-vit-3g1-5-vit-25m
Du behöver dock en liten plåtremsa som spikskydd.
Många elektriker vill inte dra kablar istället för rör för det är ovanligt i Sverige och dom är inte vana. Men fullt tillåtet..
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Du behöver dock en liten plåtremsa som spikskydd.
Vad menas med det från dig.
 
E
J jonaserik skrev:
Vad menas med det från dig.
Spikslydd.
Ska vara då man drar löst genom reglar.
 
E El-Löken66 skrev:
Ska vara då man drar löst genom reglar.
Förstår inte riktigt, löst genomreglar, ska det inte vara slang/rör som borras i centrum av en regel, får man då lgga kabel bakom lister.
 
J jonaserik skrev:
Förstår inte riktigt, löst genomreglar, ska det inte vara slang/rör som borras i centrum av en regel, får man då lgga kabel bakom lister.
Du ska ha ett bleck framför slangen/röret så att du eller någon annan inte slår en spik eller skruv i kabeln du sedan drar genom röret.
 
Ok det var så jag funderade på hur ni tänker, har aldrig haft något bleck på mina jobb och ingen snickare har spikat i rörledningarna., däremot i vattenrören har jag sett att skruv/spik kommit. men som sagt upp till var och en hur dom gör. Det är väl inte herrejösses längd på skruv/spik som ska fästa en skiva OSB/gips
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.