Tänker fräscha upp sovkammaren i sommartorpet. Måste ta ut de överåriga kulo-ledningarna och få in nya säkra ledningar men vill inte ha en massa utanpåliggande kabel på den kommande "gammeldags" tapeten. rummet är från början uppbyggt med stående träpanel och senare överklätt med tretexskivor som tapetserats. Får man gömma vp-rör under dörrfoder respektive golvsockel för att minimera de synliga bitarna? Då kan jag såga ur i tretexskivan under respektive lister så att ett 12mm-rör får plats (tretexskivan är 13mm). Får det gå 230 volt i 12mm`s rör? Trådarna får ledigt plats i alla fall! Någon som ser något fel i den tanken?
 
Hmm, 12 mm VP? Jag är inte elektriker och i synnerhet inte behörig men några 12 mm VP som är godkända för dragning av 230 V AC känner inte jag till. Det kanske har blivit godkänt på senare år, men det bör du nog kolla upp. Eftersom du verkar vilja göra detta själv får jag förutsätta att du är behörig, eller? Jasså, inte! Det du vill göra måste göras av en behörig eller en anställd i en firma där en behörig elektriker har ansvar för arbetet. Det kan få långtgående konsekvenser med straffansvar, skadestånd mm om det uppstår ett fel, så utsätt dig inte för det.

Att gömma VP-rör bakom lister är inget problem i sig, men all materiel måste vara godkänd för ändamålet. Det kan inte vara ogörligt att få in ett 16 mm VP bakom listerna. Många lister är ju lite buktiga på baksidan så du kanske inte behöver förbereda mer än att ta bort lite tretex innan elektrikern kommer och lägger rören. I värsta fall kan du fräsa ut listerna lite till eller träet i väggen. Tänk på att böjarna på ett VP-rör inte får vara för snäva för då får elektrikern spel när denne ska dra i ledningarna eftersom de kommer att fastna i böjarna och du vill inte ha en elak elektriker på dig...
 
De tunna rören tycker jag du bör skippa (jag är inte elektriker). Det är möjligt att det går att få in två trådar (ojordad installation), men knappast 3.