Martin_B
Har en imkanal som är ansluten till murstocken ca. 30cm nedanför taket, men nu skall det in en väggmonterad fläkt som inte är inbyggt och vi vill allra helst ha anslutningen till fläkten så högt upp som möjligt.

Får jag svänga upp med imkanalen innanför ena köksskåpet så den sedan tittar fram så tight intill taket som möjligt innan den ansluts in i fläktens imkanal så den horisontella anslutningen hamnar så högt upp som möjligt? Enl. bild.

Eller måste det dras horisontellt som den prickade linjen visar?

imkanal.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det skall nog gå bra .bäst att då undvika flexslang så den inte säckar ihop i böjarna
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Tack för tipset ang. undvika flexslang!

Låter ju kanon detta!
Och då går det alltså bra utan renslucka i "dalen" så att säga, dvs delen längst ner (sektionen som är i skåpet)? Jag frågar med tanke på att det ju går uppåt igen i murstocken o det kanske samlas "skit" (vad det nu skulle vara) i "dalen"?

Jag förmodar att du arbetar med sådana här installationer med tanke på ditt alias? ;)
 
Resnlucka är till för att sotarn skall kunna komma åt och rensa kanalen ,men det går ju rensa från spisfläkten och renslinan går bra även i böjar..förr fanns det plikt på detta,inte nu längre om jag minns rätt. Visst är det bra att undvika böjar ,men ibland har man inget val :) har du möjlighet att görs denna "essning" med 2st 45 graders böjar istället för 90 graders så är det ännu bättre
 
  • Gilla
andcid och 1 till
  • Laddar…
Bygg lådan i gips så får du lite brandskydd på det hela :) brukar vara 30 mm brandmatta runt imkanalen om den ligger eller går igenom brännbart material.men sotarn kan detta och man kan ringa och fråga honom om du vill göra rätt. Får man fett i kanalerna pga matos och sen lyckas flambera rejält upp en eld finns risk att det kan brinna inne i kanalen och då skall det finnas en viss brandklass om röret tex går igenom taket mot vinda eller ligger i spån mm. Vet ej genom skåp,men har aldrig sett isolering där jag sett kanaler genom skåp mm.lycka till
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Okej då är jag med.
Ang. 2st 45° böjar istället för 1st 90° så beror det lite på vilken bredd på skåp vi väljer. Så i värsta fall får det bli 90°-böj. Men jag har faktiskt tänkt att göra så att jag låter röret gå synligt inne i skåpet, och målar det vitt bara så det inte blir så märktbart. Så då kanske man kan se till så det är lätt att montera bort böjen, ifall man skulle behöva komma in där.
Istället för att man skall behöva montera bort hela överskåpet eller börja bryta upp grejer.
 
Låter klokt.blir bra detta
 
Martin_B
Såg ditt nya inlägg först efter jag postat mitt föregående. Hmmm, ja då kanske jag inte får ha det i skåp utan att bygga in i gips eller något annat brandskydd runt. Får ringa sotaren ang. det.
Men förutom skåpet kommer det inte gå igenom något brännbart. Just nu sticker den rätt ut ur murstocken så där finns inget brännbart alls just nu. Sedan kommer ju skåpet utanpå så att säga. Och mellan skåp och spisfläktens "pelare", så att säga, tänkt jag använda en vitlackad metalltrumma.
Fast det vette tusan om jag inte bara använder vitlackerad imkanal, utan täckplåt, mellan skåp och spisfläkt-"pelare" så kanske det t.o.m ser lite storköksaktigt ut. :)
 
Martin_B
Nu kör jag på detta.
Tusen tack för värdefulla inlägg! Mycket uppskattat!! :)
 
  • Gilla
Vent_montör
  • Laddar…
Som jag skrev så har jag aldrig sett en isolerad kanal nere i köket.,alla har varit blanka förutom genom taket upp till vind. Även om de gått genom köksskåp.men för att ha ryggen fri,så ring sotarn de är utbildade på detta.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.