Jag har noterat att på en del nybyggda hus har man förlagt elkabel till ytterbeslyning och utvändiga eluttag utanpå panelen. Om man har någon form av lockpanel, finns det då något regelmässigt hinder för att tillfälligt plocka bort ett lock och där förlägga elkabel till ytterbelysning och utvändiga eluttag? Som jag ser det skulle regelförfattarna kunna se en liten risk i att någon får för sig att spika igenom kabeln.

Om man inte får förlägga kabeln direkt bakom panelen, hur löser man då problemet när man köper ett prefabricerat hus? Tyvärr tror jag att det kan bli svårt att övertyga leverantören om det förträffliga i att dra rör/slang, som mynnar på utsidan, i ytterväggarna.
 
visst kan du lägga kabel bakom panelen............om man följer alla normer o föreskrifter >:(....använder spikbläck hit o dit........men det brukar ju vara rör lagda i väggarna till ytterbel mm...........även på prefabhus............det är ju upp till köpare att rita in var dom vill sina uttag lampor mm
 
Och hur fäste du upp panelen i reglarna, där finns det ett behov att ha spik skydd, eller monterat VP-röret mitt i mellan dom horisontella reglarna.

Har du tänkt på kondens risken när du går in med röret in i huset?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.