Y
På morgonen upptäckte jag två bilar fylld med jägare som åkte långsamt och spanade ut över mina marker.

Och nu på eftermiddagen så upptäckte jag att grannen fäller sina granar ut på min åker som stått som skiljevägg mellan oss. Jag är mest upprör över dels få sådan insyn mellan oss, men att ingen tycks ta kontakt med mig utan lattjar runt på mina åkrar hur dom vill.

Hela sanningen är dock att jag arrenderat ut markerna och jag anar att det är den gubben båda dessa gäng har pratat med först. Behöver dom inte prata med mig också?

Granarna var grannens så där har jag inte mycket att säga till om i sig.
 
Vad är det på åkern?
Är det något som kan gå sönder pga granarna, att dom går där, att dom drar stockarna?
 
Y
Nä, betesmark så det gör inget. Och min avsikt är inte att stoppa dom eller hämnas.
Men undrar ändå om inte jag som markägare borde blivit informerad och fått chans att yttra åsikt.
 
Du har arrenderat ut marken så grannen får fälla sina granar så dom hamnar på din mark utan att fråga dig.
Antar att han tar reda på granarna så det enda som blir kvar är lite småkvistar och barr och det förstör inte din åkermark.

Det är grannens granar så du kan inte ha någon åsikt om att dom fälls så att ditt insynsskydd försvinner, lika lite som han kan ha åsikter om vad du gör med träd på din egen mark.
Vill du ha insynsskydd får du bygga ett plank mot grannen eller plantera en egen granhäck.

Har du arrenderat ut marken som enbart betesmark så bör dom inte ha jakträtten på din mark om den inte också är utarrenderad eller att jaktlaget har din tillåtelse att jaga på din mark med.
Har du inte släppt jakträtten så var jägarna troligen på väg till jaktmark där dom har lov att jaga och bara spanade efter vilt på vägen dit.
Jägare är överlag väldigt rädda om sin rätt att jaga så att ett sånt stort gäng i två bilar skulle jaga på fel marker är i princip helt otänkbart. Tjuvjakt passar dom sig väldigt noga för.
 
Det är ju inget som permanent skadar marken, så då är det arrendatorn som de gör upp med ifall de ska köra eller arbeta där tillfälligt.
Ungefär som att ifall du hyr en lägenhet så bestämmer hyresgästen vilka som får hälsa på och om de då får använda köket - inte hyresvärden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.