Med reservation för eventuellt fel underkategori.

En person väldigt nära vårt hus eldar otroligt mycket, och personen använder elden att laga mat. När jag har påpekat att det ryker in över hela vår tomt och det luktar rök i stora delar av huset går personen därifrån. Vi bor bland villor utanför detaljplanerat område, men man får ändå inte elda med vad som helst om jag förstått rätt? När jag frågar vad dom eldar säger dom att det är pinnar från tomten, men det låter som att de slår sönder lastpallar flera gånger i veckan.

Människan är omöjlig att prata med, dom går ifrån och låtsas som det regnar skickar ibland ut sin son som är 30 år som säger att virket är blött och blandat med grillkol.
Jag är genuint orolig att elden går över styr och sprider sig, lågorna är ibland över 1 meter höga i en Biltema grill. 9 fall av 10 luktar det som något syrligt nästan plastigt giftig som leder till huvudvärk, men det absolut värsta är röken som drar in över hus, bilar trädgård m.m.

uppskattar er input.
 
  • Dimmig vy av en trädgård med en brinnande eldstad, skjul och ett hus i bakgrunden på kvällen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
  • Wow
  • Haha
  • Ledsen
  • Gilla
OlssonX och 11 till
  • Laddar…
Är väl tveksamt om dom lagar mat över eld med plast i?
 
  • Gilla
emilvikstrom och 1 till
  • Laddar…
Elden på bilden verkar vara oroväckande nära väggen...
Hur som så är det nog ingen som lagar mat på eld innehållande plast...

Och tompall är trä med spik i... Kan dock vara skitiga och oljiga om det är industripall...
 
  • Gilla
MLH
  • Laddar…
Lastpallar är nog i allmänhet obehandlade, så det är inte ett problematiskt bränsle, då är fuktiga pinnar värre. Men jag förstår att man inte uppskattar det där när det är frekvent.
 
  • Gilla
Whongo och 3 till
  • Laddar…
De pallar som har spånskivefötter innehåller väldigt mycket mer lim än vanliga spånskivor och ska inte sorteras som trä har jag fått info om. Hur illa det är eller om det där med sortering stämmer vet jag inte men det både ryker och luktar om man eldar dem.
 
  • Gilla
emilvikstrom och 4 till
  • Laddar…
Tja, mycket förpackningsplast idag är PE och PP. Plast som är ”rena naturprodukter” som bara avger CO2 och vatten vid (fullständig) förbränning. Jämförbart med tändvätska? Olja?
Hur farligt kan det vara att elda?
Vad blir det för ämnen om förbränningen inte är fullständig? Kväveoxider sot och rök?

Polyeten, PE
Det är en ren naturprodukt som består av kol och väte. Inga skadliga ämnen avges vid deponering. Vid fullständig förbränning avges vatten och koldioxid.
https://www.trepplast.se/material-och-miljo/
 
  • Gilla
One2
  • Laddar…
Vid -fullständig- förbränning.

Plast kräver väldigt god tillgång till syre för att förbrännas helt, och då finns en risk att man istället får kväveoxider på grund av hög temperatur.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Du anar inte vad folk får för sig att elda.
Barndomshemmet till min mor brann ned då dåvarande ägare tyckte att det var en bra ide att ha en öppen eld på köksbordet som han brände bort plast från koppartråd.

Läs det där igen.

Han eldade inne i köket för att bränna bort plast...
bränna bort plast innomhus ...

Men han ville ju att ingen skulle se att han stulit en massa koppartråd som skulle säljas... då borde det väl gå bra....

Det enda du kan göra är att filma skiten och hoppas då att du får med då de stoppar in plast el annat som man inte får och sen anmäla till polisen.
otillåten eldening , brott mot miljöbalkens 29 kap 1§.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter...n okej,impregnerat virke, spånskivor med mera.
"Men det är inte tillåtet att elda annat avfall som till exempel hushållsavfall, plast, gummi, träpallar, målat eller impregnerat virke, spånskivor med mera"
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
emilvikstrom och 10 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Är det lur på bildperspektivet eller eldar tokfan dikt an husväggen?
 
  • Gilla
  • Haha
pixellegolas och 5 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Du anar inte vad folk får för sig att elda.
Barndomshemmet till min mor brann ned då dåvarande ägare tyckte att det var en bra ide att ha en öppen eld på köksbordet som han brände bort plast från koppartråd.

Läs det där igen.

Han eldade inne i köket för att bränna bort plast...
bränna bort plast innomhus ...

Men han ville ju att ingen skulle se att han stulit en massa koppartråd som skulle säljas... då borde det väl gå bra....

Det enda du kan göra är att filma skiten och hoppas då att du får med då de stoppar in plast el annat som man inte får och sen anmäla till polisen.
otillåten eldening , brott mot miljöbalkens 29 kap 1§.

[länk] vad är egentligen okej,impregnerat virke, spånskivor med mera.
"Men det är inte tillåtet att elda annat avfall som till exempel hushållsavfall, plast, gummi, träpallar, målat eller impregnerat virke, spånskivor med mera"

Tack för svaret. Elda inomhus. Hur får man ens idéen

Tack för alla era svar. Jag får försöka ta draghjälp från fler hushåll i närheten och försöka prata med dom som eldar. Annars får vi försöka ta det vidare. Stort tack!
 
  • Gilla
Hedin90
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Är det lur på bildperspektivet eller eldar tokfan dikt an husväggen?
det är en modellstörre än denna grill, så där är en plåt som sticker upp en bit, men lågorna är långt över kanten.
Modell av en större kolgrill med spett med kött över glödande kol, plåtskydd och sidohyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Arg
  • Gilla
emilvikstrom och 2 till
  • Laddar…
Om du har "tur" så blir det en stor brasa till, och sen slutar grannen att elda där tills det nya huset är byggt.
 
  • Gilla
  • Haha
Hmt och 20 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Om du har "tur" så blir det en stor brasa till, och sen slutar grannen att elda där tills det nya huset är byggt.
+1
 
  • Gilla
  • Haha
Matlådan och 2 till
  • Laddar…
Är det detaljplanerat område? Det kan finnas föreskrifter som reglerar om, hur och när eldning då får ske utomhus i så fall.
 
  • Gilla
Ingells
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.