Hur fungerar det?
Och då menar jag inte "jag tror"...

Vi har en gammal bod mitt i skogen bland björkar. Ca 4 ton som vi vill bli av med.
Får man elda upp den? Om jag tar ex.viss. 4 styck 6kg brandsläckare med?

Vad säger lagen? Jag vet att under eldningsförbud är det förbjudet! :p

Men annars?

Å andra sidan kan jag dra ut den till en öppen yta och elda där. Eller måste jag vänta till Valborg ? :wow:
 
Mikael_L
Om det inte råder eldningsförbud så får du elda. Men ansvaret för att det sker tryggt och inte händer något ligger 100% på dig.

Tror jag :p :p

Ähhh, men jag försökte iaf ... ;)
 
Oavsett om det är tillåtet så bör du ta ett snack med den lokala brandkåren så de inte rycker ut i onödan om någon ser ditt tilltag. De kan säkert också berätta för dig om du behöver någon form av tillstånd.

Har du riktig tur så ställer de upp och bränner ner det som övning.

Brandkåren kan säkert också instruera dig om vad du bör ha i släckväg som säkerhet. Personligen tror jag inte att dina släckare duger, det behövs annat om elden kommer loss i skogen.
 
Frågade brandkåren. De var inte intresserade. Och de menade att byggavfall får inte eldas upp. Men kunde inte hänvisa till någon föreskrift.
 
Göran.W
Du får endast elda upp boden om den enbart består av rent trä.
Allt som inte är av trä ska bort först.
Det får inte ens finnas färg på brädorna.

Jag skulle tagit dit en bonde med pump och vatten tank istället för 4st pulversläckare räcker inte långt om det börjar sprida sig.
Eller så kan man skaffa sig en IBC tank som man har en vatten pump till som drivs av ett elverk.

Det går ju att elda upp den när det regnar ut med.
 
Den är målat. :(

Får se hur vi gör. Det är även 95mm isolering i denna. O boden är 3*7.5m
 
Om du nu mot förmodan skulle få tillstånd att elda ner huset eller helt enkelt skiter i reglerna, tänk då i alla fall på följande:

Ska man nu promt elda hus så är det en bra ide att riva det först så att man får en mer hanterbar brasa och kan mata på lite i taget. Ett helt hus brinner plötsligt väldigt mycket och med en effektutveckling och värmestrålning som lätt kan få det att slå eld i andra byggnader, skog etc ganska långt bort.

Vidare, om skydd. Pulversläckare är bra till mycket, men deras sämsta användningsområde är just stora brasor av fibrösa material. Pulver verkar mest i gasfasen - det släcker alltså ner lågorna mycket bra oavsett vad som brinner, men det har usel nerkylande verkan på glödande trä. Efter kort tid brinner det alltså lika mycket igen. Bäst på stora mängder trä är vatten med tillsats av ytspänningssänkande medel. I brandsläckarväg kallas detta för skum eller light water. I praktiken är det det samma som diskmedel. Näst bäst är vanligt vatten. På en typisk liten byggnad är det inte ovanligt att brandkåren gör av med 10-30m3 vatten, även om man låter byggnaden brinna ner, så det är läge att utrusta sig ordentligt.

En liten kåk kan utan vidare ligga och glöda ett par dagar efter att den brunnit ner, med uppflammande bränder då och då. Någon bör befinna sig på plats hela denna tid och kunna bekämpa dessa. Är det dessutom en massa isolering inblandat i högen så kan det glöda riktigt länge.

Även när brandkåren eldar hus i övningssyfte är det inte ovanligt att det sker incidenter på grund av saker som plötsligt ökande vind, ras, brandgasexplosioner i slutna utrymmen, markbränder osv. Därför ser man alltid till att ha gott om extra resurser på plats, även för små byggnader.

Så ta det lugnt där ute.
 
Redigerat:
PNO
Nykter syn på saken. Tack.
 
Göran.W
Man ska tänka på att glöd lätt flyger 50 meter om man har otur för det skapas kraftiga vertikala vindar när det brinner.

Jag tycker 1000 liter vatten räcker för då har man nog vatten till brandkåren kommer om det vill sig illa.
Då bör man ha varit normalt aktsam.

Det är inte alls fel att riva den och elda den i delar eller åtminståne lägga det i en hög för står den upp så tar det en djäkla fart så fort rutorna går eller dörren öppnas.
Det blir som en skorsten med obegränsat med syre.

Men var är bilderna på underverket.
 
Göran.W
Det är samma sak i alla kommunerna att typ bara rent trä får eldas.
Dom är många gånger så nitiska att dom kör runt och inspekterar maj bålen någon dag innan dom tänts.
Jag körde ett lass ris till ett maj bål och det tog mindre än 2 minuter från bonden kom körande för att se så inget mer än ris hamnat där.
Tydligen hade miljö och hälsa hittat förbjudna saker folk hade slängt där så dom hade hotat med böter om det hände igen.
 
S
varför inte fråga brandkåren om dom vill öva lite?
 
Hej!
det låter som om det inte bara är trä i stugan Du nämnde bla isolering. Det får man INTE elda, det betraktas som avfall och ska till sortergården!
Så jag skulle rekommendera både för din och miljöns skull att montera ner allt och frakta bort det till sortering!
Isolering och annat kan ligga och pyra flera dagar och vad ska du göra med resterna som blir kvar efter eldningen?
Det blir minst (skulle jag gissa) 20% aska och rester som inte "försvinner".

Du kan vänta till nästa vinter och be nån köra på tjälen in i skogen och hämta boden!
Eller annonsera ut den som rivningsobjekt o be nån gratis hämta allt!
 
Det går inte att fota. Björkar runt om.
 
Vi tänkte elda ner sommarstugan som stod på vår tomt men efter att ha pratat med en bekant som är brandman i kommunen så insåg vi att vi hur som helst måste riva i princip hela stugan innan vi kunde elda så då struntade vi i det. Rev stugan planka för planka istället och hyrde sedan in big bags största container där vi nästan fick plats med allt skräp så slapp vi sortera. Vi såg till att det som inte fick plats var eldningsbart och det har en bekant med vedeldat hus kommit förbi lite då och då och fyllt bakluckan med tills allt var borta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.