Hej!

Jag har för mig att jag hört att man inte får dra tappvattenrör längst ner på väggen längs med golvet i duschen, utan att de måste komma ovanifrån till duschblandaren. Är det så, och i så fall varför? Kanske det inte gäller ROT...

Tror att jag ändå kommer att montera dem längst ner på väggen, jag vill bara veta "hur allvarligt det är"...

Mvh
Mats
 
Hej,
rören måste inte komma uppifrån utan det går utmärkt att dra dom på väggen och ansluta duschblandaren underifrån.

Vad är det för vägg bakom ytskiktet, gips eller betong?

Det som är viktigt enligt "Säker Vatten" är att pluggen som rörklamret ska skruvas i "bottnar", dvs om du tänker att du har enkelgips så är pluggen längre än vad väggen är tjock, detta får till följd att silikonet bara rinner ner på insida vägg.
Då spelar det ingen roll hur mkt man silikonerar.

Är betong eller en regel så fylls hålet med silikon, som man har borrat.
Blev det rörigt eller gick det att haja?

Om det är kakel på väggarna går det med fördel att använda rörklammer som har dubbelhäftande tape på anliggningsytan mot väggen, istället för att man borrar upp dom.
Har självhäftande klammer vid duschplatsen i mitt badrum, funkar klockrent!

mvh Janne
 
Redigerat:
Vad bra att de inte måste komma uppifrån, känns alltid bättre att inte bryta mot "regler" :D

Det är kakelklädd betongvägg. Jodå, jag förstår hur du menar med pluggen, jag har även läst om just det i Säker vatten.

Det var ju smart med dubbelhäftande hållare eller limma fast den! Från början hade jag tänkt att skippa hållare inne i duschen för att slippa onödiga risker med hål i tätskiktet (även om man gör som man ska med silicon). Längderna på de frihängande rören hade då blivit ca 900 mm på varje sida om de vertikalt gående rören upp till blandaren, vilket jag kunde köpa i fråga om fästpunkt tyckte jag. Men att fästa hållaren utan att göra hål i tätskiktet slår ju det mesta! d^_^b

Ja, det är svängbara glasdörrar i duschhörnan, så jag borrar bara hål i aluminiumprofilen som är fäst i väggen.

Tack för hjälpen!

Mvh
Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.