får man dra ekk i ett rör ovanför gipstaket för att sen gå ut ur gipset i en hörna och sen anluta en stickpropp eller till en anslutningdosa?.

Installationen i fråga gäller en bardumsfläkt.
 
Mikael_L
jarlhov skrev:
får man dra ekk i ett rör ovanför gipstaket för att sen gå ut ur gipset i en hörna och sen anluta en stickpropp.
Absolut inte!


jarlhov skrev:
får man dra ekk i ett rör ovanför gipstaket för att sen gå ut ur gipset i en hörna och sen anluta till en anslutningdosa?.
Det går bara bra.
 
Om du ska klamra kabeln en bit, dra EKLK.

//Patrik
 
G
Man kan ju använda EXK
 
tack för svaren, då blir det i kopplingsdosa. Anledningen till frågan om stickpropp är att det satt trafon till spottarna i badrumet på andra sidan väggen ansluten till den vanlig utanpåliggande kontakt. Men då tar jag bort den och sätter en dosa så tänder jag både ljuset och fläkten samtidigt.
 
Mikael_L
jarlhov skrev:
tack för svaren, då blir det i kopplingsdosa. Anledningen till frågan om stickpropp är att det satt trafon till spottarna i badrumet på andra sidan väggen ansluten till den vanlig utanpåliggande kontakt. Men då tar jag bort den och sätter en dosa så tänder jag både ljuset och fläkten samtidigt.
Men då var det inte heller EKK från trafon. Utan förhoppningsvis en anslutningkabel, RKK SKX.

Du kan ev gå in med EKK'n direkt i vägguttaget.
Är det utanpåliggande är det inga problem. Ta upp en av kabelutgångarna i kåpan.
Klamra EKK'n fint och anslut inne i VU.
Är det infällt är det lite trixigare, men en del uttag medger samma sak. Annars kan man sätta en distans med kabelutlopp.
 
mycket riktigt sitter trafon med RKK, jag sätter ekk direkt i uttaget som ni föreslog. Det är en utvändig installation.
 
jarlhov skrev:
mycket riktigt sitter trafon med RKK, jag sätter ekk direkt i uttaget som ni föreslog. Det är en utvändig installation.
Jag skulle vilja aktualisera mitt inlägg, läs det igen.

Är det från taket och ner till ett uttag vid golvet? Är det ett rum där det är viktigt att det ser bra ut?
Du skulle även kunna dra EKRK om du orkar skala upp den biten som dras i rör.

//Patrik
 
Redigerat:
Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Jag skulle vilja aktualisera mitt inlägg, läs det igen.

Du skulle även kunna dra EKRK om du orkar skala upp den biten som dras i rör.
Säker på det?
jarlhov skrev:
Installationen i fråga gäller en bardumsfläkt.
 
Hej, kabeln är redan dragen, det går att dra om såklart. röret går ovanför gipstaket i badrummet ut på andra sidan väggen där även elcentralen sitter. brevid den sitter ett enkel utanpåliggande uttag där trafon idag är kopplad. även trafon sitter vid elcentralen , på andra sidan väggen badrummet alltså. Röret till matningen till fläkten är draget snett genom väggen upp i taket. Och det mynnar ut i samma kabelkanal som 12v kablarna från trafon går, dock inte i samma rör.
 
Mikael_L skrev:
Säker på det?
Rätt så säker, ja.


Edit: Jag ändrar mig nu efter att fått påpekat för mig att det gällde ett badrum. :D Missade det...

//Patrik
 
Redigerat:
Jag har tagit bort ett otrevligt inlägg, med ett par följdkomentarer.

Det otrevliga inlägget påpekade dock helt korrekt att trådskaparen frågar om en installation i badrum. Där får man inte använda EKRK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.