Tjenare!

Ska installera lite uttag som ska vara ojordade. Dock så ska jag dra en kabel med jord och biledare ifall man väljer att jorda hela anläggningen senare. Nu till frågan:
Får man lägga in jordkabeln och biledaren i x kopplingen dvs. "döda" den där eller måste den typ kopplas i ubåt och läggas åt sidan i uttaget?

En annan fråga. Får man använda svart krympslang till biledare eller måste den vara transparent?
 
Det går utmärkt att "döda" den där, använd den slang du har tillgänglig, regelmässigt bör den vara transparent men det är ren byråkrati. Bättre att det blir bra med avpassad slang än kladd med tejp odyl.
 
Ja, det är helt okej.

Angående slangen så antar jag att det skulle vara okej med svart. Så vitt jag vet så säger bara reglerna att den inte får vara gul/grön. Men det står även att man inte behöver isolera bilderaren i typ vägguttag och kopplingsdosor. Om jag ska vara helt ärlig så brukar jag fuska med just den biten i dosor.

//Patrik
 
Okej vad bra! Då har vi löst 1 punkt!

Jepp, det ända jag vet är att grön/gul ej får användas.

Håller med dig Patrik! Skulle lika bra kunna hoppa slang. Skulle troligtvis kunna klippa av biledaren också då detta är en ojordat inomhus installation i en lägenhet och om uttagen som jag kompletterar med nån gång ska jordas så måste dom dels bytas ut för jag har ojordade uttag samt att man måste dra nya kablar och sätta nya uttag i övriga utrymmen i lgh där den också är ojordat!
 
Patrik_Hed skrev:
Ja, det är helt okej.

Angående slangen så antar jag att det skulle vara okej med svart. Så vitt jag vet så säger bara reglerna att den inte får vara gul/grön. Men det står även att man inte behöver isolera bilderaren i typ vägguttag och kopplingsdosor. Om jag ska vara helt ärlig så brukar jag fuska med just den biten i dosor.

//Patrik
Oj, jag har blivit lärd att den skall vara gul/grön. (Kladdar tyvärr fortfarande med tejp...). Men det är alltså helt fel? (Jag tillhörde förut "fuskarna" så det här är något jag hört på senare år.)
 
Mikael_L
Jag har hört att den ska vara transparent, men omotiverat, förut.

Jag har kört med gul/grön slang. :S

Då får jag väl byta då ...
Tur att det inte är mycket draget än så länge ... :)

Men "skärmen" på min EKKJ ska väl ha gul/grön då den inte är PEN, utan PE (dvs 5-ledar TN-S).
 
Hårklyveri... Då metallmanteln på EKLK/EKRK inte är berörbar så handlar det inte om att skyddsjorda den för det är ju ingen utsatt del!!
Utan det handlar om att ta förhindra störningar, dvs funktionsutjämning, och en sådan ledare får inte vara gul/grön.

Om man nu faktiskt vill skyddsjorda manteln utifall den råkar bli en utsatt del pga penetrering eller avskavt ytterhölje så är min tolkning att det får man inte pga att biledaren bara är 1mm² :(

Elsäkerhetsverket pratar i sitt svar om "jordning" av metallmanteln, men dom måste där avse funktionsjordning!?

Skärmen på EKKJ däremot ska definitivt vara gul/grön (så länge man använder skärmen som PE eller PEN).
 
Jag blev också upplärd att biledaren skulle ha gul/grön-slang. (Jag skulle tro att de flesta elektriker tror att den ska vara det).
Och även fast än jag vet att den inte ska vara gul/grön så är det fortfarande den färgen jag brukar använda på slang/tejp.

//Patrik
 
Det är ju inte bara skyddsjordning (mot spänningssättning av manteln) och funktionsjordning (mot exvis EMC/EMI) som är av intresse utan även jordning för att det vid skador på kabeln inte skall ligga och spraka mot omgivningen.

Det är ju tex trevligt om en JFB bryter strömmen vid ett gnagarangrep på en kabel i en ladugård innan det börjar brinna.

Sedan är det väl så att kravet på minsta ledararea är dikterat av dels mekaniska skäl, dels av den ström som skall kunna jordslutas.

Eftersom ingen här har föreslagit att biledaren skall ersätta PE-ledaren i EKLKn så tycker jag det senare skälet faller. Inte heller det första skälet har speciellt mycket bärkraft eftersom biledaren ligger inbäddad i en kraftig struktur som i princip tål hur mycket mekanisk påverkan som helst.

Om jag ansluter någon detalj till PE-skenan med avsikten att (bl.a.) avleda kortslutningsströmmar till jord så tycker jag nog att denna ledare skall vara grön/gul.

Inte för att jag brukar märka eller isolera biledaren överhuvudtaget..
 
Skulle tro att anledningen att man inte vill ha denna gul/grön är så den inte ska misstas för skyddsledare annars kan det ju kvitta som micke skriver.. Men detta är en tolkning från senare tid, de flesta slangar är säkerligen gul/gröna.
 
Jag har kört med gul slang på sistone...råkade vara vad som fanns till hands, gul och grön är den ju inte :p
 
Slugge skrev:
Skulle tro att anledningen att man inte vill ha denna gul/grön är så den inte ska misstas för skyddsledare annars kan det ju kvitta som micke skriver.. Men detta är en tolkning från senare tid, de flesta slangar är säkerligen gul/gröna.
Å andra sidan. Att i en dosa koppla ihop en svart (som nämndes här) isolerad ledare med en gul-grön känns inte heller så översiktligt/rätt. Men, men, jag får väl skaffa mig lite transparent slang. Jag tänker dock *inte* gå tillbaka och göra om de gamla. :)
 
Jag vill också minnas att den inte skall vara g/g då den inte uppfyller arean för att klassas som skyddsjord!
 
mr.Ola skrev:
Jag vill också minnas att den inte skall vara g/g då den inte uppfyller arean för att klassas som skyddsjord!
Å andra sidan parallellkopplas den med skyddsjorden och ger då en tot. area på 3,5mm2 eller hur. Precis som de påstår att man kan parallellkoppla skärmen och jord i en EKKJ 4x6+6 och få 12mm2 PEN

Problemet med detta är iofs. att man inte uppfyller kraven för parallelkopplade ledare vilkea är samma area, samma material. Minns inte riktigt hur det står där, kanske det inte gäller för skyddjord?
 
Ja, det är lite lustigt... Biledaren deltar ju i praktiken som skyddsledare i kabeln om biledaren är ansluten i båda ändar. Och arean blir väl ändå större, för alumanteln är väl betydligt grövre än 1 mm²?
Men trots att man får ansluta biledaren i båda ändar så får man inte använda den som skyddsledare för manteln - hur talar man om för elektronerna att dom inte får ta den vägen vid kortslutning :S

Elsäk hänger tydligen upp sig på själva biledaren, trots att det handlar om en längd på 1 dm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.