Bor i villa som har jordat enbart i köket samt toaletten.
Nån gång under hösten nästa år tänkte jag byta till jordat i alla rummen, vet dock inte när det blir av.

Skulle redan nu vilja byta ut många 2-vägsuttag mot 6-vägsuttag så man slipper ha massor av grendosor skräpandes på golvet.
Kan jag passa på att redan nu köpa jordade 6-vägsuttag som jag skruvar in i väggen?
Det kommer ju bara vara 2 kablar som kopplas då det är som sagt ojordat i väggen.

Anledningen till att jag inte vill köpa ojordade 6-vägsuttag är så att jag inte behöver köpa ojordade uttag nu samt sedan igen köpa ytterligare jordade uttag nästa år?
Ska köpa ELKO uttag, så blir ca 6000kr om jag ska köpa de i 2 omgånger(först ojordade sedan jordade).
 
Fulkemisten
Kort svar: Nej. Jord måste dras fram på direkten. Kontakta en elektriker.
 
Det finns en lång tråd på forumet där just detta diskuteras. En normalt tänkande elektriker hade inte gjort på detta vis. Ett jordat uttag ska vara jordat. Sedan kan man diskutera i timmar hur farligt en sådan installation i verklighet blir.

Vad är det för uttag du hade tänkt att använda, 6-vägsuttag jordade?
 
tommib
Nej. Jordade uttag ska vara just jordade. Detta är inte något man fuskar med. Varför skulle du ens vilja fuska med det? För att bli av med grendosor?
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det finns en lång tråd på forumet där just detta diskuteras. En normalt tänkande elektriker hade inte gjort på detta vis. Ett jordat uttag ska vara jordat. Sedan kan man diskutera i timmar hur farligt en sådan installation i verklighet blir.

Vad är det för uttag du hade tänkt att använda, 6-vägsuttag jordade?
E etompau skrev:
Det finns en lång tråd på forumet där just detta diskuteras. En normalt tänkande elektriker hade inte gjort på detta vis. Ett jordat uttag ska vara jordat. Sedan kan man diskutera i timmar hur farligt en sådan installation i verklighet blir.

Vad är det för uttag du hade tänkt att använda, 6-vägsuttag jordade?
Funderade främst på denna jordade 6-vägs ELKO:
https://www.clasohlson.com/se/6-vägs-utanpåliggande-vägguttag-Elko-RS/36-5279

ELKO verkar även ha 4-vägs ojordade för 200kr:
https://www.clasohlson.com/se/4-vägs-utanpåliggande-vägguttag-Elko-RS/36-4865#moreinfo

Så om det är livsfara att ha den där 6-vägs jordade så för jag väl temporärt köpa sånna där 4-vägs ojordade.

Är ganska säker på att nuvarande uttagen är "utanpåliggande", skulle då denna 4-vägs ojordade fungera för att enkelt montera och ersätta de gammla 2-vägs uttagen?
 
tommib tommib skrev:
Nej. Jordade uttag ska vara just jordade. Detta är inte något man fuskar med. Varför skulle du ens vilja fuska med det? För att bli av med grendosor?
Så att jag sparar pengar, nu måste jag köpa ojordade uttag som kostar 2-3000kr, sedan nästa höst när det kommer jord till alla rummen måste jag ju slänga bort alla ojordade uttagen och punga ut ytterligare 3-4000kr för jordade uttag...

edit--> förövrigt är grendosorna jordade fast det har nog inte någon betydelse för säkerhet.
 
tommib
Varför måste du byta uttagen nu? Varför kan du inte jorda samtidigt?
 
köp de uttagen du vill ha och byt ut och uppgradera vartefter. Tills dess kan du nog leva med de skarvdosorna du har.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Både kort och långt svar blir ett definitivt nej. Det är bättre du har det som det är till dess du gör samlade åtgärder, givetvis ska du fixa om något är söndrigt, farligt. Ett annat sätt kan vara att du kan köra vidare enligt original även senare, kommer du inte göra större förändringar på sikt är det ett alternativ och då byta mot nya ojordade permanent redan nu. Och på lång sikt i så fall införa jord del för del över tid.

Som ofta är uppe på forumet se till att installera jordfelsbrytare om det inte finns det är en bra åtgärd. Och som sagt gör inga felaktiga byten av uttagen.
 
tommib tommib skrev:
Varför måste du byta uttagen nu? Varför kan du inte jorda samtidigt?
Har inte tillgång till behörig elektriker förräns nästa år på hösten. Hemförsäkringen gäller väl inte om jag själv jordar rummen?
 
Försäkringen gäller som vanligt i de flesta fall. Händer det nåt och det blir en utredning och de kan påvisa gravt felaktiga installationer så kan såklart ersättningen äventyras. (oavsett vem som har installerat) Det är husägarens sak att de installationer och reparationer som görs uppfyller de krav som ställs.
 
  • Gilla
Folke Danske och 1 till
  • Laddar…
harry73
Du vill inte köpa ojordade nu för att slippa dubbla kostnader, men kan inte längre leva med grendosorna.
På något sätt får jag känslan att det kan dröja ett bra tag tills du byter till jordade uttag när du väl blir av med grendosorna.

Köp de absolut billigaste ojordade uttag du hittar, och använd de tills du byter till jordade uttag.
Efter en snabb googling hittade jag dessa. Finns kanske ännu billigare
Vägguttag med 4 ojordade uttag och prisinformation på en webbshopssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Stefan1972 skrev:
Försäkringen gäller som vanligt i de flesta fall. Händer det nåt och det blir en utredning och de kan påvisa gravt felaktiga installationer så kan såklart ersättningen äventyras. (oavsett vem som har installerat) Det är husägarens sak att de installationer och reparationer som görs uppfyller de krav som ställs.
Fast enligt elsäkerhetsverket är det enbart auktoriserade elinstallatörer som får byta ojordade uttag till jordade uttag
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-gora-sjalv/

Sedan vet jag inte om det är straffbat enligt lagen samt vad det är för straffskala eller om det kan påverka negativt på försäkringen.
 
harry73 harry73 skrev:
Du vill inte köpa ojordade nu för att slippa dubbla kostnader, men kan inte längre leva med grendosorna.
På något sätt får jag känslan att det kan dröja ett bra tag tills du byter till jordade uttag när du väl blir av med grendosorna.

Köp de absolut billigaste ojordade uttag du hittar, och använd de tills du byter till jordade uttag.
Efter en snabb googling hittade jag dessa. Finns kanske ännu billigare
[bild]
Att byta till liknande de du visar kan vara ren döbelnsmedicin. Är uttagen TS har vettiga kan det nästan bara bli sämre genom byte till undermåliga. Och att använda lite grendosor en tid kan knappast vara något verkligt problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.