Situationen är ett hus med tillbyggd övervåning. I samband med detta har en längsgående balk lagts i mitten av huset under takstolarna. Denna balk vilar på husets gavlar samt två stolpar av stål däremellan. Stolparna är inte inbyggda; den ena är till och med synlig i ett hörn av ett rum.

Jag har noterat samma sak i ett annat hus som är tillbyggt och undrar nu om det är någon bestämmelse att dessa bärande stolpar måste gå att inspektera?

I det nu aktuella huset (nyköpt av min son) är tanken att slå ut en icke bärande mellanvägg och då hamnar den av stolparna som var i hörnet av rummet i stället i mitten (vid en vägg). Den självklara estetiska lösningen är att bygga in stolpen i en nisch. Men då förlorar man ju förstås möjligheten till inspektion.

Reservplanen är att göra nischen enkelt öppningsbar - kanske snäpp- eller magnetfästen av en skiva.
 
Jag ser ingen anledning alls att en stolpe i stål skulle behöva inspekteras.
Det kan man ju oftast inte göra med husets övriga konstruktionselement,
som takstolar, golvbjälkar eller väggreglar.
 
  • Gilla
thanner
  • Laddar…
Bara att bygga in.
 

Bästa svaret

Det är nästan tvärtom, stål SKA byggas in av brandskäl. Stål behöver bara bli varmt för att krokna, en trästolpe måste brinna av.
Klä in dina stolpar med gips.

Protte
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
De flesta villor är i brandklass BR3 om de är under 200 kvm och då ställer BBR inte krav på brandskydd av stommen.
 
Ok, det blir till att bygga in då.

@Daniel 109 : Aha, då är det en inverterad nisch jag tänker mig. Det blir för jobbigt att flytta hela väggen för att få till en fördjupning. ;)

Men vad kallas då en "negativ" nisch - en utbyggnad?.
 
Låda...
 
  • Haha
Pen
  • Laddar…
"Väldigt kort vägg"? ;)
 
  • Haha
Pen
  • Laddar…
En gubbe :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.